Domowe Przedszkolaki 3-latki

Wtorek 23.06.2020 r.
Temat dnia: Dzień Taty.
1. Dziś obchodzimy wyjątkowe święto- „Dzień Taty”, Twojego Taty i wszystkich Tatusiów na świecie, dlatego ozdób w dowolny sposób, najpiękniej jak potrafisz laurkę dla taty. Wręcz ją swojemu tatusiowi , nie zapomnij złożyć życzeń i obdarować tatusia uściskami i całusami. (Załącznik 1)
2. Zabawa dydaktyczna „ Mój tata”
Dziecko odpowiada na pytania:
Jak ma na imię twój Tata?
Czy wiesz, jaki wykonuje zawód?
Co lubisz robić wspólnie z tatą?
3. Zatańcz wraz z tatą przy piosence „Tato już lato”
https://youtu.be/6fh_Ioz9Gn8
4. Wierszyk dla taty - “Święto Taty”:
W dniu Święta Taty
radośnie serce mi bije.
Więc krzyknę razem z innymi:
Drogi tatuś niech żyje!
5. Zabawa bieżna „Jedziemy z tatą na zakupy”
Jedziemy w samochodzie- swobodny bieg po obwodzie koła. Na sygnał słowny dziecko i tata wysiadają z samochodu i chodzą swobodnie – robią zakupy. Na sygnał „odjeżdżamy” – ponowny bieg.
6. Spróbuj jak najpiękniej narysować swojego tatę

Poniedziałek 22.06.2020 r
Temat tygodnia: Nadchodzą wakacje
Temat dnia: Czym pojedziemy na wakacje?
1. Oglądanie obrazka . Nazywanie ubrań i zabawek, które Lena przygotowała na wakacyjny wyjazd. Określanie gdzie Lena z rodzicami wybiera się na wakacje. (Załącznik 1)
2. Dowolny taniec przy piosence „ Jedzie pociąg z daleka”
https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
3. „Wakacyjna wyliczanka”
Konduktorze, konduktorze , czy zabierzesz nas nad morze ?
Bardzo chętnie raz i dwa ale zróbcie to co ja
2.Konduktorze , konduktorze , każdy jechać z tobą może ?
Pokaż bilet raz , dwa , trzy na wakacje jedziesz ty….
Rozmowa o wyjazdach wakacyjnych
-Czym jechały na wakacje dzieci?
- Co musiały mieć żeby jechać pociągiem?
- Czym jeszcze możemy pojechać (polecieć) na wakacje?
4. Rodzic pokazuje zdjęcia (Załącznik 2) różnych środków lokomocji. Dziecko nazywa je samodzielnie lub z pomocą rodzica.
5. Naśladowanie odgłosów wydawanych przez różne środki lokomocji.
Rodzic pokazuje zdjęcie danego środka lokomocji i naśladuje jego dźwięk, dziecko stara się naśladować dźwięk wraz z rodzicem.
Pociąg- puff, puff, puff…
Samolot- sssyyyyyyy…
Samochód- brum, brum, brum…
Rower (dzwonek) – dzyń, dzyń, dzyń…
6. Rozwiązywanie zagadek o środkach lokomocji. Odszukiwanie wśród obrazków zdjęć przedstawiających rozwiązanie zagadek i naklejanie ich w odpowiednich miejscach.

Środa 17.06.2020 r.

Temat dnia : Letnie liczenie.

1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki

Lato, lato na nas czeka,

razem z latem – las i rzeka.

Dziecko mówi rymowankę- szeptem, z naturalnym natężeniem głosu, krzycząc.

2. Zabawa ruchowa „Letni wietrzyk”.
Dziecko biega lekko na palcach po pomieszczeniu w określonym kierunku. Na klaśnięcie rodzica przechodzi do lekkiego rozkroku i płynnie kołyszą rękami wypowiada: szszsz...

3. Zabawa „Szukamy lata”

Dziecko wraz z rodzicami odszukuje w domu przedmiotów które kojarzą mu się z latem np. okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, ubrania letnie, piłka itp.

4. Letnie obrazki- ćwiczenia w liczeniu.

Dziecko liczy, ile letnich obrazków znajduję się w danym szeregu, podaje ich liczbę i pokazuję odpowiednią liczbę palców. (Załącznik 1)

5. Nazwij obrazki związane z latem, powiedz do czego służą.

Wtorek 16.06.2020 r.

Temat dnia: Żółte słońce.

1. Rozwiązywanie zagadki :

Olbrzymia lampa,
co na niebie świeci.
Na całym świecie
i dla wszystkich dzieci. (słońce).

2. Zabawa ruchowa „Czarowanie”

Rodzic wypowiada zaklęcie a dziecko zamienia się w zaczarowaną postać:

Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtą pszczółką stanie...
Hokus pokus, czarowanie– niech się każdy żółtym motylkiem stanie...

Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtą kaczuszką stanie…

Hokus pokus, czarowanie –niech się każdy groźnym tygrysem stanie…

3. Zabawa ruchowa „Słoneczko i księżyc”-

Dziecko „Słoneczko” porusza się po dywanie na paluszkach, gdy rodzic powie słowo księżyc – dziecko siada na dywanie.

4. Praca plastyczna- malowanie uśmiechniętego słoneczka paluszkami maczanymi w farbie koloru żółtego. (Załącznik 1)

5. Na zakończenie każde dziecko szeroko uśmiechając się powtarza wierszyk za rodzicem:

Jestem słoneczny

i uśmiechnięty,

od czubka głowy

po same pięty.

Środa 10.06.2020 r.

Temat dnia : Skacząca piłka.

1.Lepienie wałeczków z plasteliny. Robienie z nich różnych kompozycji.

2.Rozwiązywanie zagadki- dziecko podaje rozwiązanie.

Ciągle skacze, podskakuje,

czasem turla się.

Z nią zabawa doskonała

- każdy o tym wie.

Po rozwiązaniu zagadki dziecko określa jak można bawić się piłką na podwórku. Wyjaśnia też, dlaczego nie powinniśmy robić tego w domu.

3.Słuchanie fragmentu wiersza Doroty Gellner "Piłka"

Po cichutku, po kryjomu,
wyskoczyła piłka z domu.
Hop! Hop! W górę! W dół!
Przeskoczyła świata pół.

Zatrzymała się pod płotem,
zatańczyła z burym kotem.
Hop! Hop! Raz i dwa!
Obudziła złego psa. (…)

Rozmowa na temat wiersza.

- O czym jest wiersz?

- Co zrobiła piłka?

- Gdzie się zatrzymała?

- Pokaż ręką w górę, a potem- dół, tak jak skakała piłka.

4.Zabawa ruchowa z elementem podskoku "Skacząca piłka".

Dziecko naśladuje podskakująca piłkę: szybko, a potem - wolno.

5.Malowanie rysunku piłki. Dziecko dostaje rysunek piłki (Załącznik 1). Najpierw naśladuje malowanie na sucho, starając się dotykać rysunku końcem pędzla. Potem maluje rysunek farbami w wybranym kolorze.

Witam Maluszki pani Agata zaprasza do zabawy

Wtorek 09.06.2020 r.

Temat dnia : Liczymy babki.

1. Odszukiwanie na dużym obrazku babek z piasku wykonanych foremkami, które są pod obrazkiem. Liczenie babek każdego rodzaju. (Załącznik 1)

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza "Na podwórku".

Rodzic podaje nazwy zabaw na podwórku a dziecko naśladuje te zabawy. Np. zabawy w piaskownicy, jazdę na rowerze, bieganie.

3. "Babki z piasku"- ćwiczenia w liczeniu.

Jeśli jest taka możliwość, dziecko wykonuję zadania w piaskownicy tworząc babki z piasku, jeśli nie ma takiej możliwości dziecko z pomocą rodzica wycinamy babki z piasku z załącznika numer 2 i wykonuje polecenia. Rodzic mówi dziecku zdanie a ono ilustruje je za pomocą obrazków, podając wynik.

- Rozłóż cztery obrazki z babkami. Policz je głośno. Usuwamy dwie babki. Ile babek ci zostało? Policz je.

- Rozłóż dwie babki. Policz je głośno. Dołóż jeszcze dwa obrazki babek z piasku. Ile jest razem babek? Policz je.

- Rozłóż trzy babki. Policz je głośno. Usuń jedna babkę. Ile babek zostało. Policz je głośno. Itd.

4. Zabawa "Lustro".

Dziecko bierze krążek lub kółko z papieru, które spełnia rolę lustra. Dziecko robi różne miny do swojego lustra. Później naśladuje miny, które wskazuje rodzic. Dziecko stara się określić jakie emocje przedstawiają miny rodzica.

5. Oglądanie po trzy zdjęcia przedmiotów. Wskazywanie wśród zdjęcia, które nie pasuje do pozostałych. (Załącznik 3)

Czwartek 04.06.2020 r.

Temat dnia: Obrazki na pocieszenie.

1. Zabawa z elementem rzutu ,,Kto dorzuci ’’

Dziecko próbuje z pewnej odległości dorzucić do kosza woreczkiem lub piłką , jeśli nie dorzuca – zmniejsza odległość.

2. Zabawa „Czarodziejski worek”

Do worka lub torebki wrzucamy kilka przedmiotów np. misia, lalę, autko. Dziecko delikatnie wkłada ręce do worka, nie patrząc i odgaduję co jest w tym tajemniczym worku. Następnie dziecko wyciąga zabawkę i sprawdza czy prawidłowo odgadło nazwę zabawki.

3. Oglądanie obrazków dzieci z całego świata. Omawianie ich wyglądu. Mówimy dziecku, że wszystkie dzieci, niezależnie od koloru skóry(rasy) chcą się bawić, być bezpieczne i kochane. (Załącznik 1 )

4. Rodzic wyjaśnia że są dzieci, które nie mają zabawek , często są głodne i smutne. Także wśród nich są dzieci zmartwione. Zachęcamy dziecko do wykonania obrazka który pocieszyłby te dzieci- malujemy dłonie farbami w różnych kolorach i odbijamy je na kartce. Dorysowujemy oczy i uśmiech. (Załącznik 2)

5. Ćwiczenia w Wyprawce plastycznej.

Dziecko ogląda obrazek wieży z klocków. Porównują go z niedokończonym obrazkiem po drugiej stronie. Koloruje niepokolorowane klocki na odpowiednie kolory, żeby obrazki wyglądały tak samo.

Wtorek 02.06.2020 r.

Temat dnia : Liczymy zabawki.

1.Ćwiczenia w wyprawce plastycznej:

Łączenie kropek kredkami w różnych kolorach.

(Załącznik 1)

2.Zabawa dydaktyczna: „Misie, lalki i inne zabawki”.

Rodzic przygotowuje grupy ulubionych zabawek dziecka. Oglądanie przygotowanych zabawek. Dziecko nazywa zabawki. Dzieli wraz z rodzicem ich nazwy na sylaby (rytmiczny podział), łącząc te czynności z klaskaniem. Np. : lal-ki, mi-sie, sa-mo-cho-dy, pił-ki, ska-kan-ka.

3.Liczenie przygotowanych zabawek:

-dziecko liczy zabawki, np. jedna skakanka, dwa misie, trzy lalki, trzy piłki, cztery samochody,

- segregowanie zabawek według ich rodzajów- dziecko liczy zabawki i umieszcza je w pudełku lub obręczy według ich rodzaju,

- porównywanie liczebności zabawek- dziecko wskazuje pudełko lub obręcz z największą liczbą zabawek (np. samochody), a później z najmniejszą (np. skakanka) . Porównuje liczbę zabawek w każdym pudełku lub obręczy wskazując których zabawek jest mniej/ więcej, o ile więcej/ o ile mniej lub czy jest ich tyle samo.

4.Wycinanie prostych kształtów ze starych gazet.

5.Zachęcamy do wspólnego spaceru dziecka z rodzicami. W trakcie spaceru obserwujemy zmieniającą się przyrodę.

6.Gra memory „Zabawki”. Gra polegająca na odnajdowaniu par takich samych kart. Dziecko odsłania dwie karty- jeśli są to takie same , zostają one zabrane, jeśli nie, karty będą odwrócone z powrotem. (Jeśli jest taka możliwość należy wydrukować dwa razy załącznik 2 i wyciąć każdą zabawkę).



Poniedziałek 01.06.2020 r.

Temat tygodnia: Święto dzieci

Temat dnia: Chwalipięta.

Dziś jest wyjątkowy dzień- „Dzień dziecka”. To święto dla wszystkich dzieci na całym świecie. Nie wszyscy możemy świętować ten wyjątkowy dzień w naszym przedszkolu, dlatego życzę każdemu z Was, cudowne Przedszkolaki, wspaniałego Dnia Dziecka pełnego uśmiechu , zabawy i beztroskich chwil.

1. Ćwiczenia w wyprawce plastycznej (Załącznik 1 )

Dziecko moczy kolejno każdy palec w farbie w innym kolorze i odbija go po trzy razy w środku kół.

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza „ Jestem zabawką”

Dziecko naśladuje ruchy zabawek, których nazwy podaje rodzic, np. lalki, misia, pajaca.

3. Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „Chwalipięta”

- Patrzcie!
Mam sukienkę w prążki,
granatowe piękne wstążki...
A wy nie!
Mam pierścionek i korale,
aż pięć miśków i dwie lale...
A wy nie!
Mam akwarium i chomika,
i zegarek, który cyka...
A wy nie!
I mam jeszcze szklane, nowe
kulki różnokolorowe...
A wy nie!
Tak się chwali,
tak się chlubi
(nikt w przedszkolu
Jej nie lubi).
Tak się chwali,
jak najęta!
Czemu? Bo jest
chwalipięta.
A wy nie??

Rozmowa na temat wiersza:

-Czym chwaliła się dziewczynka?

-Jak nazywa się osobę, która się tak chwali?

- A czy wy się chwalicie?

4. Powtarzanie rymowanki za rodzicem:

My się nigdy nie chwalimy,

bo to brzydko jest.

Chwalipięty! Nie! Nie! Nie!

5. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Bawimy się”

Dziecko naśladuje różne zabawy , na hasła- nazwy zabaw- podane przez rodzica np. skakanie przez skakankę, granie w piłkę, układanie klocków.

Czwartek 28.05.2020 r.

Temat: Bukiet dla mamy.

1. Zabawa ruchowa „Pokaż proszę”

Pokaż, proszę gdzie masz oko,

Gdzie masz ucho, gdzie masz nos

Pokaż rękę, pokaż nogę.

Gdzie na głowie rośnie włos?

Podnieś rękę, tupnij nogą

Kiwnij głową – tak lub nie

Klaśnij w ręce, skocz do góry

Teraz zabawimy się!

2. Jacy są moi rodzice i co lubię z nimi robić w wolnym czasie?- wypowiedź dziecka.

3. Opowiadanie o tym, jak Lenka spędza wolny czas z rodziną. Rysowanie, jak dzieci spędzają z rodzicami wolny dzień. (Załącznik 1)

źródło: “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja Karta pracy, cz.2, nr 17.)

4. Ćwiczenie warg : posyłanie całusków.

5. Rysowanie po szarych liniach od kredek do rysunków kwiatów. Kolorowanie ich na kolory kredek. (Załącznik 2)

źródło: “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja Karta pracy, cz.2, nr 18.)

6. Wykonywanie pracy plastycznej "Bukiet dla mamy”- kończenie kolorowania częściowo pomalowanego bukietu. (Załącznik 3)

(źródło: Wyprawka Plastyczna “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.16)


Środa 27.05.2020 r.
Temat dnia: Dla mamusi i tatusia.
1. Zabawa paluszkowa „Rodzinka” .
Mówiąc wyliczankę po kolei pokazujemy palce, każdy palec dziecka obrazuje jednego członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:
Ten pierwszy to dziadziuś,
a przy nim babunia.
Największy to tatuś,
a przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
która do was pomachała.
2. Oglądanie par obrazków. Określenie, co było wcześniej, a co później. (Załącznik 1)
3. Słuchanie piosenki „ Dla mamusi i tatusia”
https://www.youtube.com/watch?v=RM6hvlQIF2c
Sto lat mamusiu,
sto lat tatusiu
życzenia dzisiaj
wszystkim składamy.

Tak dziś radośnie
klaszczemy w dłonie,
razem z ptakami
głośno śpiewamy.
Rozmowa na temat piosenki :
-Czego dzieci życzą mamusi i tatusiowi?
-Co robią dziś dzieci?
4. Zabawa przy piosence:
- Próba wspólnego śpiewu piosenki metodą ze słuchu.
- Przy nagraniu melodii w górnym rejestrze dziecko porusza się cwałem bocznym, a w dolnym- zatrzymuje się i rytmicznie klaszcze.
- Przy pierwszej zwrotce dziecko obraca się z kółko. Przy drugiej zwrotce zatrzymuję się i rytmicznie klaszcze.
5. Udekoruj krawat dla tatusia według własnego pomysłu.


Witam Maluszki pani Agata zaprasza do zabawy

Poniedziałek 25.05.2020 r.

Temat tygodnia: Święto rodziców.

Temat dnia: Laurka dla mamusi.

1.Podawanie nazw imion swojej mamy i taty.

2.Słuchanie wiersza R. Pisarskiego "Laurka"

Wymaluję na laurce

czerwone serduszko,

ptaka co ma złote piórka

i kwiaty w dzbanuszku.

Żyj mamusiu moja miła,

sto lat albo dłużej.

Bądź wesoła i szczęśliwa

zdrowie niech Ci służy.

Rozmowa na temat wiersza.

- Co dziecko wymaluje na laurce?

- Czego życzy mamusi?

Nauka I zwrotki wiersza metodą ze słuchu – czytamy dziecku pierwszą zwrotkę wiersza - linijka po linijce a dziecko powtarza usłyszany tekst.

3.Rytmizowanie tekstu:

Ma-mo, ta-to, ko-cham was!

4.Zabawa ruchowo-naśladowcza "Pomagamy mamie i tacie " Dziecko naśladuje za rodzicem czynności, których nazwy podał rodzic np. prasowanie, sprzątanie, podlewanie kwiatów.

5.Połącz w pary członków rodziny. Nazwij każdego z nich. (Załącznik 1)


Witam Maluszki pani Agata zaprasza do zabawy

Czwartek 21.05.2020 r.

Temat dnia: Król i królowa.

1. Tworzymy koronę.

Z pomocą rodzica wycinamy koronę z szablonu (Załącznik 1) dziecko ozdabia koronę kolorowym papierem, cekinami, możemy ozdobić ją brokatem lub flamastrami. Rodzic zszywa koronę na rozmiar pasujący dla dziecka.

2. Zabawa z elementem pantomimy – „Tak chodzą król i królowa”.

Dziecko ubiera stworzoną koronę i chodzi po pomieszczeniu- komnacie- dostojnie, z lekko uniesioną głową, tak jak to robią król i królowa.

3. Rozmowa na temat królów i królowych ze znanych baśni.

- Jak był ubrany król, którego znacie z baśni?

- Co miał na głowie?

- Jak wyglądała królowa?

- Kto zawsze otaczał królową i króla?

- Gdzie mieszkali?

4. Król i królowa – wytnij z pomocą rodzica figury geometryczne, ułóż z nich królową i króla według wzoru. Dziecko nadaje imiona swojemu królowi i królowej. (Załącznik 2 i 3)

5. Połącz księżniczki w tym samym kolorze- nazwij każdy kolor. (Załącznik 4)

Środa 20.05.2020 r.
Temat dnia: Tak się bawimy.
1. Ćwiczenia mimiczne. Dziecko pokazuje:
- jak wystraszyłoby się, gdyby zabłądziło w lesie,
- jak smuciłoby się, gdyby zgubiło ulubioną zabawkę,
- jak cieszyłoby się, że idzie do teatru lalek.
2. Słuchanie piosenki „Tak się bawimy” K. Bayer
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.53)
https://www.youtube.com/watch?v=MzPCxI0C480
I. Idą małe misie,
brzuszki głodne mają.
Małe misie, małe misie
miodku dziś szukają.
Ref. Tak, tak, tak,
miodku dziś szukają. (bis)
II. Idą małe kaczki,
krótkie nóżki mają.
Małe kaczki, małe kaczki
wesoło tuptają.
Ref. Tak, tak, tak,
wesoło tuptają. (bis)
III. Idą długie węże,
chociaż nóg nie mają.
Długie węże, długie węże
zwinnie się ruszają.
Ref. Tak, tak, tak,
zwinnie się ruszają. (bis)
Rozmowa na temat piosenki:
- Co robią małe misie?
- Co robią małe kaczki?
- Co robią długie węże?
3. Zabawa przy piosence.
I zwrotka- dziecko naśladuje małe misie, idzie i głaszcze się po brzuchu.
II zwrotka- dziecko chodzi, naśladując chód kaczki- kołysząc się z boku na bok i tupiąc.
III zwrotka- dziecko czołga się po podłodze, naśladując ruchy węża.
4. Ćwiczenia dykcyjne.
Rodzic mówi zdania, a dziecko próbują je dokładnie powtórzyć.
- Królowa Karolina ma korale.
- W szafie jest dużo sukni królowej.
- Król siedzi na tronie w złotej koronie.
- W zamku odbywa się bal.

Wtorek 19.05.2020 r.

Temat dnia: Przyjęcie u lalek.

1. Powitanie rąk

- Witają się palce jednej ręki z palcami drugiej ręki.

- Witają się palce obu rąk z palcami rąk rodzica lub domowników.

2. Zabawa „Lustrzane odbicie”
Dziecko stoi wraz z rodzicem naprzeciwko siebie. Rodzic zaczyna wolno się poruszać, dziecko naśladuje jego ruchy tak, jakby było jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról.

3. Oglądanie kukiełek i obrazków znajdujących się na dole karty. Określanie, jakiej baśni dotyczą. (Załącznik 1)

4. Podwieczorek u lalek- ćwiczenia matematyczne.

-Przygotowujemy wraz z dzieckiem stolik i 4 krzesełka. Dziecko sadza przy stole 4 lalki lub ulubione zabawki. Liczy je. Później rodzić podaje ich imiona, opisuje ich wygląd a dziecko wskazuje odpowiednią lalkę/ zabawkę.

- Dziecko kładzie przed każdą lalką/ zabawką talerzyk i sprawdza czy wystarczy talerzyków dla każdej lalki/zabawki. Rodzic pyta: Czy lalek i talerzyków jest tyle samo?

- Dziecko stawia przed każdą lalką/zabawką kubeczek . Sprawdza czy wystarczy kubeczków dla każdej lalki/zabawki. Rodzic pyta: Czy lalek/zabawek i kubeczków jest tyle samo? Tak samo postępują z łyżeczkami, babeczkami...

Poniedziałek 18.05.2020 r.

Temat tygodnia: W świecie teatru.

Temat dnia: Teatrzyk sylwet.

1. Zabawa kształtująca pojęcia związane z odległością:

- Rodzic rozmieszcza klocki w równych, dość krótkich, odstępach wzdłuż wyznaczonej trasy. Dziecko idzie wzdłuż linii, stawiając stopy obok kolejnych klocków.

- Podobne ćwiczenie, jednak tym razem klocki są najpierw rozmieszczone w nierównych, przypadkowych odstępach, zaś później odstępy, krótkie i długie, przeplatają się regularnie.

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jestem postacią...”

Dziecko naśladuje, samodzielnie lub po pokazie rodzica, ruchy wymienionych postaci np.: żołnierza, staruszka, baletnicy, raczkującego maluszka.

3. Teatrzyk na podstawie wiersza A. Świrszczyńskiej "Zabawa w żaby i bociany"

Do teatrzyku można wykorzystać sylwety żaby i bociana z załącznika 1 . Zachęcamy dziecko do inscenizowania utworu - poruszania sylwetami bociana i żaby, gdy rodzic czyta tekst.

Żaba I: Idzie żabka na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.

Żaba II: Skacze żabka – skik, skik, skik! Nie dorówna żabce nikt.

Bocian: Idzie bocian na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.

Żaby: Mówi bocian: kle, kle, kle!

Bocian: Wszystkie żabki złapać chcę!

Żaba I: Siostro żabko, kto to chodzi?

Żaba II: To pan bocian w trawie brodzi.

Żaby: Uciekajmy, hyc, hyc, hyc! Nie zobaczy bocian nic!

Żaba: Próżno bocian żabek szuka, próżno długim dziobem stuka.

Żaby: Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.

Bocian: Tu słyszałem gdzieś kumkanie, tutaj bocian was dostanie.

Żaby: Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.

Bocian: Nic nie znajdę. To ci los! Ze zmartwienia zwieszam nos. Kle, kle, kle!

Rozmowa na temat teatrzyku:

- Kto występował w teatrzyku?

- Co robił bocian?

-Co robiły żabki?

4. Oglądanie rysunków masek. Określanie, jaki zwierzęta przedstawiają. Kolorowanie wybranej maski.

Piątek 15.05.2020 r.

Temat dnia: Barwa ochronna

1. Zabawa z elementem równowagi „Bocian” -dziecko chodzi unosząc wysoko kolana, na klaśnięcie rodzica staje na jednaj nodze i rozkłada ręce w bok.

2.Stemplowanie kolorowej kartki stemplem z ziemniaka z sylwetą kwiatka. (Załącznik 1)

3.Oglądanie obrazków mniszka lekarskiego w trzech stadiach : pączek, kwiat, dmuchawiec. Dziecko nazywa części roślin. (Załącznik 2)

4.Historyjka obrazkowa " Przygoda lalusia na łące” (Załącznik 3)

-Oglądanie obrazków historyjki.

- Opowiadanie co dzieje się na obrazkach.

- Opowiadanie historyjki przez dziecko.

- Rodzic wyjaśnia że to, że żółty motyl usiadł na żółtym mniszku lekarskim i był niewidoczny, nazywamy barwą ochronną. Tak ukrywają się zwierzęta przed drapieżnikami.

5.Kolorowanie obrazka ślimaka. Określanie jego wyglądu. Wyjaśnienie podanego porównania: powolny jak ślimak. (Załącznik 4)

Witam Maluszki pani Agata zaprasza do zabawy

Czwartek 14.05.2020 r.

Temat dnia: Domek pszczół.

1.Kolorowanie rysunku motyla. (Załącznik 1)

2.Rozwiązywanie zagadek:

Ledwie błyśnie słońce złote, słychać brzęk wesoły.

To dla dzieci robią miodek pracowite... (Pszczoły)

W tym domku stojącym w ogródku pszczelarza,

rój pszczół pracowicie słodki miód wytwarza. (Ul)

3.Pokaz miodu wytworzonego przez pszczoły.

Rodzic tłumaczy dziecku, że pszczoły wytwarzają miód z pyłków, nektaru, który zbierają z kwiatów. Miód jest bardzo zdrowy. Dzieci które go jedzą, rzadziej chorują.

Jeśli jest taka możliwość rodzic pokazuje dziecku miód- dziecko degustuje kawałki bułki z miodem.

4.Zabawa ruchowa „Pracowite pszczoły”. Dziecko chodzi po pomieszczeniu naśladując bzyczenie pszczół. Na znak rodzica, dziecko zatrzymuje się, przykuca i naśladuje zbieranie pyłku z kwiatka.

5.Ul- wykonywanie pracy plastycznej. Kolorowanie żółtą farbą rysunku ula. Z pomocą rodzica wycinamy pszczółki i naklejamy trzy zdjęcia z jednej strony i trzy z drugiej strony ula.


Środa 13.05.2020 r.

1.Zabawa „Zgadnij co robię”

Rodzic naśladuje różne czynności, np.: zrywanie kwiatów, wąchanie ich, rozgarnianie krzaków, patrzenie przez lornetkę. Dziecko próbuje nazwać czynności a później je naśladuje.

2.Zabawa orientacyjno- porządkowa „Bocian i żabki”

Rodzic wyznacza staw. Dziecko –żabka– skacze po pomieszczeniu. Gdy usłyszy głos bociana (rodzica) wskakuje do stawu. Gdy bocian milknie, żabka opuszcza staw.

3.Słuchanie piosenki „Koncert”

https://www.youtube.com/watch?v=w5FXMm-Vi0M

Żabka żabce zakumkała

na zielonej łące,

że za chwilę się rozpocznie

pierwszy żabi koncert.

Ref. Kum, kuma, kuma

Rech, rechu, rech,

ile tu żabek zielonych jest?

Kum, kuma, kuma

Rech, rechu, rech,

Wszędzie tu słychać żabi śpiew.

Skaczą żabki i w zielone

Bawią się wesoło,

Rechotają i kumkają,

wszędzie słychać wkoło.

Ref. Kum, kuma...

Rozmowa na temat piosenki:

-O czym kumkała żabka żabce?

- Jaki głos wydawały żabki?

- W co bawią się żabki?

Nauka refrenu fragmentami, metodą ze słuchu.

Zabawa przy piosence- przy zwrotkach dziecko naśladuję ruchy żabki skacząc po pomieszczeniu- łące. Podczas refrenu staję i próbuję śpiewać refren wraz z rodzicem.

4.„Żabka” – tworzymy obrazek z kółek. (Załącznik 1)

Wtorek 12.05.2020 r.

Temat dnia : Owady na łące.

1.Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała "Kwiaty rosną."

Dziecko wykonuje przysiad. Na znak rodzica powoli podnosi się, aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry -jest kwiatem który rośnie.

2.Oglądanie obrazka. Liczenie motyli fruwających nad łąka, a potem siedzących na kwiatach. (Załącznik 1)

(źródło: Książka “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.39)

3. Wiosna na łące - ćwiczenia w liczeniu.

Liczenie biedronek, chabrów i stokrotek. Liczenie wszystkich kwiatów. Nazywanie zwierzęcia, które schowało się wśród traw. Naśladowanie jego odgłosu i ruchów. (Załącznik 2)

(źródło: Książka “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.39)

4.Oglądanie obrazków biedronek – łączenie ich od najmniejszej do największej. (Załącznik 3)

Mówienie rymowanki:

Biedroneczko, leć do nieba , przynieś mi kawałek chleba.

Witam Maluszki pani Agata zaprasza do zabawy


Poniedziałek 11.05.2020 r.

Temat tygodnia: Łąka wiosną

Temat dnia: Zielone żabki.

1.Rodzic mówi rymowankę

Rosną na łące kwiatów tysiące:

czerwone maki, niebieskie chabry,

jaskry żółte jak słońce

i stokrotki pachnące.

Dziecko wraz z rodzicem rytmicznie dzieli nazwy kwiatów np.: ma-ki, cha-bry.

2.Słuchanie wiersza „Zielone żabki”

Zielone żabki

nad zielonym stawem

Urządziły sobie

zieloną zabawę.

W zielone się listki

ślicznie wystroiły

i w zielonej trawie

walczyka tańczyły

A kiedy pod wieczór

były już zmęczone,

to z pasikonikiem

zagrały w… zielone.

Rozmowa na temat wiersza

-Co urządziły sobie żabki nad zielonym stawem?

– W co wystroiły się żabki?

– Co robiły, gdy były zmęczone?

3. Zabawa muzyczno-ruchowa „Proszę o zielone „

Dziecko tańczy w rytm swojej ulubionej piosenki. Podczas przerwy w grze wskazuje w pomieszczeniu coś zielonego.

4.Nauka rymowanki:

Grasz w zielone? Gram.

Masz zielone? Mam.


Piątek 08.05.2020 r.

Temat dnia: Piosenka wesołych bocianów.

1. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze :

-Jaki głos wydają bociany?

-Jaki głos wydają żabki?

Naśladowanie głosu bociana, a potem – głosu żabki.

2. Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „ Piosenka wesołych bocianów”

Lecą bociany po niebie, pytają siwej chmury:

– Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?

Chmura odpowiedziała:

– Nie wiem.

Lecą bociany po niebie, pytają zielonego lasu:

– Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?

Las odpowiedział:

– Nie wiem.

Lecą bociany po niebie, pytają wesołej rzeczki:

– Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?

Rzeczka zaszumiała, zaświeciła, zaśmiała się:

– Znam Marysię. Co dzień przychodzi z piłką kąpać się w mojej wodzie. Mieszka w tym domu na górce.

Wygląda Marysia oknem.

– Kto o mnie pyta?

– To my, białe bociany z czerwonymi nogami. Przyleciałyśmy, żeby ci podziękować.

– A za co podziękować?

– Za to, żeś w zeszłym roku wyleczyła naszego brata bociana, kiedy złamał jedną ze swoich czerwonych nóg i był bardzo chory.

No i wszystkie bociany stanęły wkoło i zaśpiewały piękną piosenkę, jakiej ludzkie ucho jeszcze nie słyszało.

Była to piosenka wesołych bocianów.

Chcecie ją poznać? Zapytajcie Marysi z zadartym noskiem.

Rozmowa na temat opowiadania:

- Kogo szukały bociany?

- Kogo pytały o Marysię z zadartym noskiem?

- Za co chciały podziękować Marysi?

- W jaki sposób podziękowały Marysi?

3. Zabawa z wykorzystaniem tekstu- wymawianie tekstu : „muzyka, muzyka to nie tylko śpiew słowika.” Spróbuj wymówić ten tekst ze strachem, ze złością, ze smutkiem, z radością.

4. Spróbuj przybrać pozy taneczne naśladując zwierzaki. (Załącznik 1)

5. Pokoloruj bębenek według wzoru. (Załącznik 2)

Czwartek 30.04.2020 r.

Temat dnia: Stolica Polski- Warszawa.

1. Oglądanie zdjęć Warszawy (Załącznik 1)

Wyjaśniamy dziecku , że Warszawa jest największym miastem w Polsce, naszą stolicą. My Polacy , jesteśmy dumni z Warszawy.

2. Oglądanie obrazków warszawskiej Syrenki:

-Co przedstawia obrazek?

-Co to jest syrenka?

-Oglądanie syrenki na herbie Warszawy

3. Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Wars i Sawa”:

Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars.

Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:

„Siedem fal mnie strzeże

i siedem błyskawic.

Kto się ich nie lęka,

niech się tutaj zjawi.”

Piosenkę śpiewała dziewczyna. A głos miała tak piękny, słodki i wdzięczny, że Wars nie

zawahał się ani chwili:

- Nie bój się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak

odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza.

- Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.

-Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.

-Zatopimy łódź! – groziły fale.

Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.

Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę,

pół dziewczynę. Była to syrena.

Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zmieniła się w piękną dziewczynę.

-Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.

A potem było jak w bajce:

Żyli długo i szczęśliwie

dzielny Wars i piękna Sawa.

Rosło miasto nad Wisłą -

dzielna, piękna Warszawa.

Fale płyną jak dawniej...

Wiatr powtarza piosenkę.

-Jaki herb ma Warszawa?

-Syrenkę!

Rozmowa na temat opowiadania:

-Jak miał na imię rybak?

- Kto śpiewał piosenkę?

-Jak miała na imię syrena?

-Co podarowała syrena Warsowi?

-Jak nazywało się miasto, które powstało nad rzeką Wisłą?

4. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Dziecko składa w całość podzielone na części obrazki. (Załącznik 3)

Wtorek 28.04.2020 r.
Temat dnia:
1. Dzisiaj trochę się poruszamy, ale według poleceń :
-Zabawa „Idziemy razem” -dziecko ustawia się przed rodzicem. Słucha jego poleceń. Rodzic mówi:
Idziemy dwa kroki prosto, jeden krok w bok, trzy kroki do przodu, jeden krok do tyłu, cztery kroki do przodu, jeden w bok….itd.
-Ćwiczenia rąk- dziecko stoi i porusza rękami według poleceń rodzica:
· Podnieś ręce do góry
· Opuść ręce w dół
· Wyciągnij ręce do przodu
· Przenieś ręce do tyłu
2. Nauka nazwy miejscowości: rodzic pyta dziecko czy wie gdzie mieszka- na wsi, czy w mieście? Jak nazywa się miejscowość w której mieszka?
Wypowiadanie się dziecka według wzoru, np. Nazywam się Lena Kamińska. Mieszkam w Kielcach.
3. Zachęcamy dziecko do oglądania zdjęć, książek, przewodników, obrazków związanych z miejscem zamieszkania oraz podejmowania prób opisu oglądanych zdjęć i ilustracji przez dziecko.
4. Oglądanie flagi Polski. Kolorowanie rysunku flagi według wzoru.
(źródło: “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja Karta pracy, cz.2, nr 14.)



Witamy Maluszki pani Agata i pani Ania zapraszają do zabawy

Poniedziałek 27.04.2020 r.

Temat tygodnia: Polska, mój dom.

Temat dnia: To jest mój dom.

1. Układanie sylwet swojego domu z klocków. Opowiadanie o wyglądzie swojego domu.

2. Słuchanie rymowanki o domach zwierząt. Rodzic recytuje rymowankę a dziecko pokazuje obrazki domów zwierząt, które są w niej wymienione. (Załącznik 1)

Ślimak mieszka w muszli,

w kupce liści-jeż.

Myszka mieszka w norce,

bocian w gnieździe. Wiesz?

Pszczółka mieszka w ulu,

w budzie mieszka pies.

Każdy ma swój domek.

Jaki Ty masz? Wiesz?

3. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci do domu”.

Rodzic wyznacza teren domu dla dziecka. Na hasło „Dziecko na spacer”, dziecko wychodzi z domu i spaceruje pomiędzy wyznaczonym terenem. Gdy dziecko usłyszy hasło „Dziecko do domu” – jak najszybciej wraca do swojego domu.

4. Słuchanie wiersza M . Głogowskiego „Rysunek”

(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.63)

To jest mój dom, słońce mieszka w nim,

a z komina leci w niebo kolorowy dym.

To jest mój dom,

wśród zielonych drzew.

Tuż za progiem odpoczywa

Azor, wierny pies.

Na parkanie schną Gliniane garnki dwa,

w oknie stoi mama,

a na strychu jestem ja.

To jest mój dom.

Popatrz tylko sam,

ile tego rysowania mam.

Rozmowa na temat wiersza:

-Rodzic może wyjaśnić dziecku niezrozumiałe słowa lub zwroty typu: strych, parkan, słońce mieszka w nim.

- Jak wygląda dom z wiersza?

-Czy długo rysowałoby się taki dom? Dlaczego?

5. Rysowanie swojego domu- spróbuj jak najpiękniej narysować swój dom.

6. Rysowanie drogi Lenki z tatą i Lalusiem do domu. Opowiadanie o domach które mijali. (Załącznik 2)

(źródło: “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja Karta pracy, cz.2, nr 13.)



Czwartek 23.04.2020 r.
Temat dnia: Segregowanie śmieci.
1. Nauka wyliczanki.
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.48)
Ślimak, ślimak, pokaż rogi, dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty, od kapusty będziesz tłusty.
(Pokazywanie jak porusza się ślimak)
2. Segregowanie śmieci – krótka rozmowa na temat jak ważne jest segregowanie odpadów do odpowiednich pojemników. Tłumaczymy dziecku , że gdy odpady są posegregowane, można z nich stworzyć nowe rzeczy. Wraz z dzieckiem uzupełniamy kartę pracy (załącznik 1) . Omawiamy do czego służą pojemniki na odpady i dlaczego mają różne kolory-każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów:
- zielony- jest na szkło,
-niebieski – jest na papier,
- żółty- na metal i plastik.
Zachęcamy rodziców do pokazania dziecku jak odbywa się segregacja odpadów w naszym domu oraz do wspólnej segregacji śmieci z dzieckiem.
3. Ponowne wykorzystanie i przetworzenie odpadów nazywane jest recyklingiem. Pokazujemy dziecku znak recyklingu. Łączymy znaki od najmniejszego do największego. (Załącznik 2)
4. Praca plastyczna- z odpadów tworzymy instrumenty muzyczne np.:
bębenek z kartonika lub puszki , grzechotkę z butelki, ozdabiamy dwa kubeczki od jogurtów do stukania o siebie nawzajem. Wspólnie stworzonymi instrumentami możemy zagrać wraz z całą rodziną.

Środa 22.04.2020 r.
Temat dnia: Dzień Ziemi
1. Rozmowa z dzieckiem na temat Dnia Ziemi.
Ziemia jest naszym domem, niestety ludzie bardzo często zapominają o tym i zaczynają ją niszczyć. Dlatego 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi- w tym wyjątkowym dniu przypominamy jak należy o nią dbać. Możemy to robić każdego dnia nie wychodząc z domu, np.
-zakręcając wodę podczas mycia zębów, dokręcając krany- w ten sposób oszczędzamy wodę,
- nie wyrzucając niektórych opakowań - mogą się przydać ponownie np. w pracach plastycznych, segregując śmieci - posegregowane odpady to cenne surowce wtórne, które można ponownie wykorzystać,
- jeśli nie korzystasz już ze swoich zabawek, gier, książek – zamiast je wyrzucić, pomyśl, może jest ktoś inny, komu mogłyby się przydać – w ten sposób chronimy zasoby środowiska naturalnego,
-wyłączając oświetlenie w pokoju, gdy z niego wychodzimy- tak oszczędzamy energię.
To proste rzeczy, ale jeśli zacznie je stosować więcej osób mogą przynieść duże efekty. Następnie prosimy dziecko, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiło się nad tym czego życzyłoby Ziemi.
2. Zabawa przy piosence „Święto Ziemi” https://www.youtube.com/watch?v=nc3P_JsxNaA
„Święto Ziemi”
Nie wyrzucam w lesie śmieci
tak nie robią grzeczne dzieci.
Refren:
Święto Ziemi, więc pamiętam
o roślinach i zwierzętach.
Karmię ptaki i wiewiórki,
dbam o czystość na podwórku.
Refren:
Święto Ziemi, więc pamiętam
o roślinach i zwierzętach.
3. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazety:
-Podrzucanie strony z gazety do góry i obserwowanie jak spada.
- Dmuchanie na kulkę z gazety umieszczoną na dłoni.
- Zgniatanie gazety w małą kulkę i celowanie nią do kosza.
- Jazda na gazecie- siadamy na gazetę i odpychamy się rękami lub nogami.
- Pokonywanie toru przeszkód z gazet np. slalom, przeskoki.
4. Porządkujemy planetę- jeśli jest taka możliwość wychodzimy z dzieckiem np. na ogródek i porządkujemy go. Jeśli nie ma takiej możliwości zachęcamy dzieci do sprzątania i segregowania śmieci w domu. Pamiętajmy o przygotowaniu przyborów potrzebnych do sprzątania, zwróceniu uwagi na konieczność zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny podczas prac porządkowych.


Wtorek 21.04.2020 r.

Temat dnia: Liczymy motyle

1. Kolorowe motyle ćwiczenia matematyczne

(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.35)

Utrwalenie nazewnictwa kolorów- rodzic czyta opowiadanie o motylach, które pojawiły się nad łąką. Dzieci umieszczają przed sobą sylwety motyli w odpowiednich kolorach. (Wycinamy motyle z załącznika 1)

Na łące budziło się życie. Zakwitało coraz więcej kwiatów, zwierzęta opuszczały zimowe kryjówki i cieszyły się promieniami słońca. Powróciły ptaki. Nad kwiatami fruwały małe zwierzęta-owady. Stokrotkę, która wyciągnęła kwiat do słońca, najpierw odwiedził żółty motyl zwany cytrynkiem.(Dziecko pokazuje sylwetę żółtego motyla i kładzie ją przed sobą). Potem-piękny niebieski motyl z rodziny modraszków. (Dziecko obok żółtego motyla umieszcza niebieskiego). Usiadł na stokrotce, skosztował nektaru i odfrunął. Kolejnym gościem był biały motyl z ciemnymi plamkami-bielinek kapustnik, zwany tak z powodu jego częstego odwiedzania zagonów kapusty, na której chętnie składa jajeczka (dziecko układa białą sylwetę motyla).Gdy dzień się powoli kończył, pojawił się jeszcze jeden motyl-pomarańczowy- o dziwnej nazwie czerwończyk dukacik. (Dziecko układa obok białego pomarańczowego motyla).

Ćwiczenia w liczeniu

-Liczenie motyli

-Określanie, w jakim kolorze jest pierwszy, drugi… czwarty motyl

2. Zabawa sylwetami motyli.

Dziecko wybiera sobie motyla. Określa jego kolor, a potem ustawia go względem siebie według poleceń. Np. nad sobą, przed sobą, z boku, za sobą, nisko, wysoko.

3. Zabawa ruchowa „Fruwające motyle”

Dziecko tańczy z sylwetą wybranego motyla przy ulubionej melodii. Można zaprosić do zabawy domowników, każdy może wybrać dowolny kolor motyla i tańczyć razem z dzieckiem.

4. Połącz ze sobą dwa takie same motyle. (Załącznik 2)

5. Tworzymy motyla z rolki po papierze- dziecko maluje rolkę farbą lub wykleja ją kolorowym papierem , z pomocą rodzica wycina papierowe skrzydła, które w dowolny sposób ozdabia np. brokatem, papierem, koloruje kredkami lub mazakami. Na końcu doklejamy z papieru lub plasteliny oczy i czułki motyla

Witamy Maluszki pani Agata i pani Ania zapraszają do zabawy

Poniedziałek 20.04.2020r.

Temat tygodnia: Ochrona przyrody

Temat dnia: Śmieciu, precz

1. Oglądanie zdjęć przedstawiających piękno przyrody (z czasopism, kalendarzy itp.) oraz zdjęć przedstawiających przyrodę zniszczoną przez człowieka.

- Które miejsca na zdjęciach bardziej Ci się podobają? Dlaczego?

2. Rozmowa na temat dbania o przyrodę wokół nas.

(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.45)

Słuchanie wiersza S. Kraszewskiego ,,Śmieciu, precz”

Kiedy rano słońce świeci

Wybiegają na dwór dzieci.

Miotły, szczotki w rękach mają,

Bo podwórko zamiatają!

Tu papierek od cukierka,

Tam po soku jest butelka,

Ówdzie puszka po napoju

I pudełko. Może twoje?

Żyć nie można w bałaganie,

Więc się bierzmy za sprzątanie.

Zmykaj, śmieciu, do śmietnika.

Bałaganie, brudzie, znikaj.

Rozmowa na temat wiersza:

- Co robią rano dzieci?

-Co trzeba robić, żeby nie było zaśmieconych miejsc?

- Czego jeszcze nie powinniście robić na placu przedszkolnym i na podwórku? Rodzic naprowadza dziecko, podając konkretne sytuacje. Np. łamanie gałązek drzew, deptanie trawników, zrywanie kwiatów.

3. Zabawa ruchowa z elementem dramy – Smutne drzewo i wesołe drzewo

(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.45)

Dziecko porusza się po pomieszczeniu przy dźwiękach dowolnej piosenki. Podczas przerwy w piosence wciela się w rolę drzewka, któremu ktoś połamał gałązki, ponacinał korę- pokazuje miną, postawą ciała, jak czuje się to drzewko. Potem znowu porusza się przy dźwiękach piosenki. Podczas przerwy dziecko pokazuje, jak się czuje drzewko, o które dba ogrodnik, które ma całą korę i gałęzie, radośnie sobie rośnie.

4. Rysowanie prostych kształtów w powietrzu. Rodzic, a za nim dziecko, rysuje i mówi proste rymowanki. Np. dziecko rysuje koło a potem kreski – promyki, mówiąc:

-Kółeczko, kółeczko, będzie z ciebie słoneczko,

- Jeden łuk, drugi łuk- aby listek powstać mógł

5. Kolorowanie boków tych obrazków, na których Lena postępuje właściwie. (Załącznik 1)

(źródło: “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja Karta pracy, cz.2, nr 11.)

Maluszki pani Agata i pani Ania zapraszają do zabawy

Piątek 17.04.2020 r.

Temat dnia: Wiejska zagroda.

1. Zabawa ruchowo- naśladowcza Jestem…

Dziecko naśladuje ruch i głos zwierzęcia, które przedstawia rodzic. Np. Kaczka- rodzic pokazuje obrazek kaczki , naśladuje chód kaczki i jej głos, a dziecko powtarza za rodzicem. (Załącznik 1)

2. Słuchanie wiersza A. Bober „Na wsi”
Każdy rodzinę swoją ma.
Mają moi koledzy, mam i ja.
Mają ją także zwierzęta. Uwierzycie?
I w swoich domach kochają się niesamowicie.
W stajni koniki,
Świnki w chlewiku,
W oborze krówki,
A kury w kurniku.
Wszystkie te zwierzęta na wsi mieszkają,
Jedzą, pracują i odpoczywają.
Nad nimi gospodarz opiekę sprawuje,
pilnuje, czy niczego im nie brakuje.

Rozmowa na temat wiersza:
- Jakie zwierzęta zostały wymienione w wierszu?

- Jak nazywa się dom konia, świni, krowy i kury?

- Kto opiekuje się tymi zwierzętami?

3. Zabawa ruchowa „Kurka” . Rodzic wyznacza w pomieszczeniu teren podwórka oraz teren kurnika. Na polecenie rodzica dziecko (kurka) wybiega z kurnika i w przysiadzie zbiera ziarenka -stukanie palcem o podłogę. Na sygnał wraca jak najszybciej do kurnika.

4. Pomaluj drogę zwierząt do domu. Powiedz gdzie one mieszkają. (Załącznik 2)

5. Pokoloruj obrazek według wzoru. (Załącznik 3)

Witamy Maluszki pani Agata i pani Ania zapraszają do zabawy
Czwartek 16.04.2020 r.
Temat dnia : Koniki na łące
1. Oglądanie zdjęcia konia. Czy potrafisz nazwać obrazki z nim związane? (Załącznik 1)
2. Zabawa z elementem biegu- „Koniki na łące”
Dziecko– konik biega po pomieszczeniu ( łące) – wykonuje rytmiczne podskoki z nogi na nogę. Na sygnał zatrzymuję się, kładzie na dywanie – konik tarza się po trawie.
3. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Koniki” przy piosence ze zbioru „Śpiewanki pokazywanki”.
https://www.youtube.com/watch?v=gVP74NryCNs
4. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej. Składanie w całość obrazka konika podzielonego na części , przyklejanie ułożonych puzzli na kartkę. (Załącznik 2)
5. Wśród obrazków zwierząt wiejskich wskaż ten obrazek, który przedstawia zwierzę niepasujące do pozostałych. (Załącznik 3)

Środa 15.04.2020r.
Temat dnia: Opowiadamy o kurczątkach.
1. Rozwiązywanie zagadek:
Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi. (kura)
Malutka, żółta kuleczka,
co właśnie wyszła z jajeczka
i pod kury skrzydełkami
posila się ziarenkami. (kurczątko)
Budzi się przed świtem,
w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych,
swoim kukuryku! (kogut)
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kura i kurczątka” :
Rodzic wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje kurczątko, chodząc po pomieszczeniu. Na hasło: kurczątka do domu! Dziecko biegnie do kurnika. Celem zabawy jest aby dziecko wykonało to jak najszybciej.
3. Historyjka obrazkowa- ćwiczenia w mówieniu.
Dziecko ogląda obrazki . Rodzice czytają historyjkę a dziecko wskazuje odpowiednie obrazki. Dziecko wspólnie z rodzicami próbuje opowiedzieć całą historyjkę.
(Załącznik 1)
(źródło: Książka “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.34)
4. Pomysł na prace plastyczną: „Kura i kurczątka”
Dziecko z pomocą rodzica koloruje żółtą farbą dłoń i odbiją ją na kartce – będzie to mama kura. Następnie dziecko odbija paluszki zamoczone w żółtej farbie tworząc małe kurczaki. Z pomocą rodzica dziecko dorysowuje mazakami lub kredkami brakujące elementy: łapki z pazurkami, grzebienie, oczka, dzioby.

Czwartek 09.04.2020 r.

Temat dnia: Malowane jajka

1. „Tworzymy najpiękniejszą pisankę”- z pomocą rodziców dziecko ozdabia jajka.

Pomysł na wykonanie pisanek:

· odbijanie paluszków – dziecko moczy opuszki palców w kolorowych farbkach (akrylowych, plakatowych) i odbija wzorki na skorupkach,

· malowanie jajek za pomocą folii bąbelkowej - kawałki folii moczymy w farbce i odbijamy na jajkach,

· odbijanie fakturowanej tekturki - pofalowaną tekturkę zanurzamy w farbce i odbijamy na skorupce,

· pisanki malowane z pomocą folii aluminiowej - folię pognieć i pomaluj farbką, a następnie otoczyć w nią jajko,

· jajka można także pomalować mazakami, naklejając na nie wycinanki czy nitki lub wstążki.

2. Swobodna rozmowa na temat przedświątecznych porządków w domu.

Zabawa ruchowo-naśladowcza „Sprzątamy nasze domy” - dzieci naśladują ruchem czynności takie jak :

· zamiatanie ,

· ścieranie kurzu,

· odkurzanie,

· mycie okien.

Zachęcamy do drobnych pomocy ze strony dzieci w czasie przedświątecznych porządków. Maluszki chcą pomagać przy sprzątaniu, bardzo chętnie sprzątają sale w naszym przedszkolu po skończonej zabawie. Towarzyszenie dorosłemu sprawia im przyjemność, dziecko czuję się ważne, potrzebne i chwalone. Na dodatek w naturalny sposób uczy się tego, co w życiu ważne i użyteczne.

3. Ćwiczenia grafomotoryczne ”Karmimy kurczaczka” – rysujemy po śladzie.

4. Kolorowanie rysunku koszyczka wielkanocnego.

(źródło: Wyprawka Plastyczna “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.26)

Witamy Maluszki pani Agata i pani Ania zapraszają do zabawy

Środa 08.04.2020 r.
Temat dnia: Wielkanocna zabawa
1. Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie przez rurki do napojów na kuleczki z waty (jajka) tak aby się turlały.
2. Wysiewamy rzeżuchę
Potrzebne będą:
- nasiona rzeżuchy
- naczynie (np. talerzyk lub płaska miseczka)
- wata lub waciki
-woda
Wystarczy nasączyć wodą waciki lub watę i wysiać na nich ziarenka. Codziennie obserwuj, jak warzywo rośnie. Niedługo będzie można spróbować jak smakuje.
3. Zabawa przy piosence „Wielkanocna zabawa”
https://www.youtube.com/watch?v=NX0NBclT7DI

Wtorek 07.04.2020 r.

Temat dnia: Liczymy pisaki

1. Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych :

· Naśladowanie nadmuchiwania balonika.

· Naśladowanie zlizywania czekolady z warg.

· Liczenie zębów poprzez dotykanie ich językiem.

· Wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej.

(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.34)

2. Zabawa zręcznościowa :

„Wyścig z pisanką” – dziecko otrzymuje łyżkę z drewnianym, bądź plastikowym jajkiem (może też być piłeczka naśladująca jajko) z którym należy przejść wyznaczony odcinek. Następnie odwracają się role i rodzic musi również przejść wyznaczony odcinek.

3. Tu pisanka, tam pisanka- ćwiczenia matematyczne . Policz pisanki które znajdują się w koszykach, podaj ich liczbę i pokaż ją na palcach.

(Załącznik 1)

4. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki:

Dziecko maszeruje po pomieszczeniu, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami owale- jajka.

„Pisanki, pisanki, jajka kolorowe: niebieskie, czerwone i pomarańczowe.”

(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.35)

5. Kończenie rysowania pisanki. Kolorowanie jej. (Załącznik 2)

(źródło: “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja Karta pracy, cz.2, nr 9.)

Poniedziałek 06.04.2020 r.
Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Koszyczek wielkanocny
1. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Wielkanoc
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.34)
W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki
o najlepsze miejsce.

Każda chciała spoczywać
tuż obok rzeżuchy,
zielonej i puszystej
jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył
cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę,
przerwał spór pisanek.
Rozmowa na temat wiersza.
- Co robiły pisanki w koszyczku Wielkanocnym?
- O co się kłóciły?
- Jak skończył się spór?
2. Słuchanie informacji na temat zwyczajów i symboli Świąt Wielkanocnych:
Jajka, kurczaczki i bazie to symbol nowego życia, zwyczaj malowania jajek wywodzi się ze starych tradycji, dawniej ludzie wierzyli, że pisanka chroni przed nieszczęściem. Baranek jest symbolem Jezusa, barankowi Wielkanocnemu dajemy chorągiewkę jako symbol zwycięstwa. Chleb to podstawowy pokarm, który dla chrześcijan jest najważniejszym symbolem, przedstawiającym ciało Chrystusa. Wędlina przynosi zdrowie i dostatek. Ciasto jest znakiem umiejętności i doskonałości. Woda to znak przygotowania do nowego życia. Sól jest symbolem oczyszczenia. Chrzan - znak siły fizycznej i krzepy.

3. Ćwiczenia graficzno- ruchowe :
Rodzic razem z dzieckiem kreśli w powietrzu kształt dużego jajka, mówiąc przy tym rymowankę: Jajeczko, jajeczko będziesz pisaneczką.
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.34)
4. Zabawa o której pisance opowiadam?
Rodzic pokazuję dziecku kolorowe sylwety pisanek. Opisuje słowami dowolną pisankę. Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej pisanki.
5. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej- składanie w całość pociętych obrazków.

Piątek 03.04.2020 r.

Temat dnia: Śniadanie na wiejskim podwórku

1.Zwierzęta wiejskie zgubiły swoje cienie. Pomóż je im odnaleźć.

(Załącznik 1)

2.Zabawa odprężająca „Śniadanie na wiejskim podwórku” - dziecko słucha opowieści o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Kładzie się na brzuchu, na dywanie a mamusia/tatuś odgrywa na jego plecach słyszaną opowieść:

Wyobraźcie sobie, że jesteście na wiejskim podwórku. Jest wiosenny dzień na wsi. Nadchodzi czas karmienia zwierząt. Na podwórku pojawiła się gospodyni. ( Palcami przebiegamy po plecach dziecka). Wyprowadza krowy na łąkę, na soczystą trawę. (Piąstkami powoli przesuwamy po plecach). Po powrocie nalewa świniom jedzenie do koryta. (Uderzamy czterema palcami obu rąk). Następne są konie, które spokojnie czekają na swoje sianko i owies. (Uderzamy, na przemian, palcami raz jednej ręki, raz drugiej ręki). Pozostał już tylko drób: kury, kaczki, indyki i gęsi, które otoczyły gospodynie rozsypując ziarno. Zaczęło się dziobanie ziarna. (uderzamy palcem wskazującym po całych plecach). Wasza wizytę się zakończyła.

Po skończonej opowieści następuję zamiana ról, rodzic czyta opowieść a dziecko odgrywa na plecach rodzica słyszaną opowieść.

(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.44)

3. Gra memory „Wiejskie zwierzęta”. Gra polegająca na odnajdowaniu par takich samych kart. Dziecko odsłania dwie karty- jeśli są to takie same , zostają one zabrane, jeśli nie, karty będą odwrócone z powrotem. Dla maluszków karty mogą być odwrócone do góry wtedy dziecko wyszukuje pary takich samych obrazków . (Jeśli jest taka możliwość należy wydrukować dwa razy załącznik 2 i wyciąć każde zwierzątko).

4. Praca plastyczna- lepienie z plasteliny zwierzątka z wiejskiego podwórka. ( Jeśli brakuje plasteliny w domu możemy stworzyć własną masę plastyczną z dwóch składników : mąki ziemniaczanej oraz odżywki do włosów. Barwnikami spożywczymi możemy nadać jej różne kolory)

Czwartek 02.04.2020 r.

Temat dnia: Kurczaczek

1.Ćwiczenia w drobnych ruchach rąk

Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
( Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(uderzamy piąstkami o podłogę.)

2.Oglądanie zdjęć zwierząt z wiejskiego podwórka. (Załącznik 1) Nazywanie ich z pomocą rodzica.

- Naśladowanie głosów zwierząt.

-Dzielenie nazw zwierząt za rodzicem na sylaby (rytmicznie) połączone z klaskaniem. Rodzic wskazuję zwierzę, powtarza jego nazwę, dzieli ją, klaszcząc, a dziecko powtarza np.

kura- ku-ra ,

kogut- ko-gut,

krowa- kro-wa,

baran- ba-ran,

świnia- świ-nia.

(źródło: Książka “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.35)

3.Przypomnienie jak powstaje kurczątko -historyjka obrazkowa (Załącznik 2)

Dziecko ogląda obrazki i odpowiada na pytania:

- Co robi kura po zniesieniu jajka , gdy chce mieć kurczaki?

- Co się dzieje z jajkami?

- Jak wyglądają kurczątka?

-Co wyrośnie z kurczątek?

4.Wykonujemy papierowego kurczaczka – w załączniku 3 umieszczono kilka ciekawych propozycji na wykonanie kurczaczków:

A- Dziecko z pomocą dorosłego wycina dwa kółka, jedno mniejsze drugie większe. W większym kółku robimy dziurki na palce, następnie dziecko dokleja lub dorysowuje dziobek i oczka. Następnie doklejamy piórka, które tworzą skrzydełka.

B- Dziecko koloruje żółtą farbą rolkę po papierze. Z pomocą dorosłego przecina ją na pół przyklejając jedną do drugiej, następnie dokleja dziobek i oczka oraz nóżki.

C- Do żółtego kółka dziecko przykleja włóczkę. Na żółtym papierze dziecko odbija rączki, z pomocą dorosłego wycina je i przykleja jako skrzydełka kurczaczka. Na końcu dokleja z papieru nóżki, dziobek i oczka.

D- Dziecko maluję żółtą farbą talerzyk papierowy i zgina go na pół. Przykleja z pomarańczowego papieru skrzydełka, nóżki, następnie dorysowuje oczka.

Wtorek 31.03.2020 r.
Temat dnia: Koziołeczek -dziecko kozy
1.Powiedz gdzie jestem- rodzic trzyma maskotkę zwierzątka spotykanego na wiejskim podwórku (może być ulubiona maskotka dziecka ). Manipuluje nią, ustawiając w różnych miejscach (na stoliku, pod stolikiem, obok stolika, za krzesełkiem, przed krzesełkiem… ) Dziecko określa jej położenie.
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.39)

2.Zabaw bieżna Koniki – wyznaczamy teren zabawy w pomieszczeniu oraz teren stajni dla konika. Na polecenie rodzica konik wybiega ze stajni:
- biegnie kłusem- szybko na palcach,
-idzie stępa -powoli, z wysokim unoszeniem kolan,
- galopem- z odbijaniem się kolejno jednej nogi i drugiej nogi
Na sygnał konik wraca do stajni.

3.Połącz zwierzęta z podwórka wiejskiego z ich dziećmi. Spróbuj nazwać każde zwierzę. ( Załącznik 1)

4.Słuchanie wiersz pt. "Koziołeczek" H. Bechlerowej
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.40)

Koziołeczek z wielkim koszem
w piątek rano na targ poszedł.
Stoi stragan za straganem,
na nich głowy kapuściane.
Koziołeczek za złotówkę
kupił dużą, piękną główkę.
Kiedy wracał przez plac pusty,
zjadł listeczek z tej kapusty.

Minął domek, płotek długi,
schrupał przy nim listek drugi.
Trzeci, czwarty zjadł z ochotą,
kiedy kładką szedł przez potok.

A przed domem na placyku
został tylko głąb w koszyku.
Kozia mama nóżką skrobie:
- Jak ja z głąba obiad zrobię?...

Rozmowa na temat wiersza:
- Gdzie poszedł koziołek?
-Czyim dzieckiem jest koziołek?
-Co kupił?
- Ile listków kapusty zjadł koziołek?
Czy z tej reszty (głąba) mama koziołka zrobi obiad?

5.Łączenie obrazków od najmniejszego do największego (Załącznik 2)

6.Liczymy do czterech- przeliczanie zwierząt z wiejskiego podwórka , wskazywanie obrazka z największą liczbą zwierząt. (Załącznik 3)
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.119120096392787/119119633059500/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.119120096392787/119119893059474/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.119120096392787/119119959726134/?type=3&theater

Zadania dla Maluszków od Pani Agaty i Pani Ani
Poniedziałek 30.03.2020r.
Temat tygodnia: Wiosna na wsi

I.Pani krowa

1.Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki :
Dziecko powtarza za rodzicem tekst rymowanki: Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę, kręcąc mordą – w różnych pozycjach- stojąco, leżąco.
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.38)

2.Oglądanie zdjęcia krowy (Załącznik 1)
Wyjaśnienie dlaczego hodujemy krowy i co nam daje krowa? (mleko)

3.Oglądanie obrazków różnych produktów – przetworów z mleka (ser żółty, ser biały, jogurt, śmietana) (Załącznik 2)
Odgadywanie samodzielnie lub z pomocą rodzica nazw przedstawionych produktów.

4.Ćwiczenia pantomimiczne- Pijemy mleczko. Dziecko naśladuję picie mleka, a potem głaszczę się po brzuchu, bo mleko jest takie dobre i oblizuję się od ucha do ucha.

5.Słuchanie wiersza "Rówieśniczki" F. Kobryńczuka
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.38)

Nasza krowa Łaciata-
oraz ja - mała Anka-
przyszłyśmy razem na świat
kiedyś, pewnego ranka.
Dziś rocznica urodzin,
więc mama mi naprędce
naprzyszywała łatek
na balowej sukience.
Ze mnie wciąż jeszcze dziecko,
nieraz próżna ma głowa,
a ona już dorosła,
poważna pani krowa.
Jesteśmy- spójrzcie na nas!-
podobne, bo łaciate.
Obie mamy na sobie
po tyle łat co latek.

Rozmowa na temat wiersza:
-Wyjaśnienie niezrozumiałych słów- rówieśniczki (osoby w tym samym wieku)
-Dlaczego Ania i Łaciata są rówieśniczkami?
-Po ile lat mają Ania i Łaciata? ( tyle ile łat)

6.Wiosenna krówka – pokoloruj obrazek najpiękniej jak potrafisz . (Załącznik 3)

https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.118435693127894/118434996461297/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.118435693127894/118435036461293/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.118435693127894/118435086461288/?type=3&theater

Piątek 27.03.2020 r.

V. Wiosna ogrodniczka

1.Oglądanie zdjęć wczesnowiosennych kwiatów. Słuchanie ich nazw: przebiśniegi, krokusy, sasanki, zawilce, pierwiosnki i przylaszczki. Powtarzanie nazw za rodzicem. Określanie koloru kwiatów. Zapamiętujemy że te kwiaty występują rzadko i dlatego nie wolno ich zrywać- one są tylko do oglądania. (Załącznik 1)
(źródło: Książka “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.33)

2.Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „ Wiosna Ogrodniczka”
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja, str.33)

Przyszła do nas wiosna,
nasionka posiała.
Ogrzała je słoneczkiem,
deszczykiem podlała.
Na łąkach i w ogrodach
zakwitły śliczne kwiatki:
krokusy, przebiśniegi
żonkile i bratki.

Rozmowa na temat wiersza:
- Co zrobiła wiosna?
- Co ogrzało nasionko?
-Co podlało nasionko?
-Czy jeśli nasionko ma ciepło i wodę, to urośnie z niego roślinka?

3. Ćwiczenia oddechowe- naśladowanie wąchania kwiatów.
Rodzic pokazuję obrazek z kwiatami ( załącznik 1) i mówi nazwę kwiatów. Dziecko wącha wskazane kwiaty -wciągając powietrze nosem , a wydychając ustami.

4. Praca plastyczna: Tworzymy kolorowe kwiaty patyczkami kosmetycznymi . Rodzic może wykonać pracę wspólnie z dzieckiem. Na kartce papieru rysujemy pędzelkiem łodygę i za pomocą patyczka higienicznego maczanego w wybranej farbie stemplujemy „kuleczkujemy" kwiaty, można także połączyć kilka patyczków razem za pomocą sznurka lub gumki recepturki i tworzyć niesamowite obrazki. (Załącznik 2)

5.Sadzimy rośliny cebulkowe - przygotowujemy ziemię, kilka małych doniczek, małą konewkę z wodą oraz cebulki np. hiacyntów. Podczas sadzenia roślin wraz z dzieckiem nazywamy przygotowane rzeczy oraz czynności jakie wykonujemy. Zachęcamy Państwa do założenia mini ogródka razem z dziećmi w domu.

https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.116540769984053/116530219985108/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.116540769984053/116530263318437/?type=3&theater
Czwartek 26.03.2020r.

IV. Kolorowa Wiosna

1. Zabawa z wykorzystaniem kolorowych kółek (Załącznik 1)
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja , str. 31 i 32 )

Rodzic podaje dziecku wycięte kolorowe kółka w kolorze: niebieskim, zielonym, czerwonym i żółtym. Dziecko określa ich kolory.

- Zabawa „ Co każe kolor? „ – rodzic umawia się z dzieckiem, że gdy podniesie żółty kolor dziecko biega , gdy niebieski- skaczę w miejscu, czerwony- siada na podłodze, a zielony- przykuca.

- Zabawa na utrwalenie kolorów- rodzic umieszcza kolorowe kółka na dywanie i mówi: „Zielony, zielony-kolor żab ulubiony.” -dziecko siada na kółku w zielonym kolorze. Potem mówi: „Czerwony, czerwony – kolor ognia ulubiony.” -dziecko siada na czerwone kółko. Następnie: „Kolor żółty, żółty – słonecznym nazwany.” Dziecko odszukuje kółko w kolorze żółty i siada na nim. Na koniec rodzic zadaję zagadkę : „Ostatni kolor tutaj mamy. Jak go nazywamy?”. Dziecko po określeniu koloru ( niebieski), siada na kółeczku.

2. Nauka wyliczanki.
(źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja , str. 32 )

Ene due rabe, szukał bocian żaby.
A zielona żaba dała nurka w trawę.

Mówienie rymowanki: cicho gdy rodzic kładzie palec na ustach, i głośno- jeżeli podniesie rękę.

3. Wiosenna gąsienica – pokoloruj kółka gąsienicy odpowiednimi kolorami. Nazwij każdy z tych kolorów. (Załącznik 2)

4. Jak pokolorować następny kwiatek? Dokończ kolorowanie kwiatków według podanego wzoru (rytmu). (Załącznik 3)
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.115486933422770/115486793422784/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.115486933422770/115486830089447/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.115486933422770/115486866756110/?type=3&theater

środa 25.03.
III Śpiewamy o wiośnie.

1. Oglądanie zdjęcia bociana Omawianie jego wyglądu. (źródło: Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja , str. 30 )

- Gdzie bocian ma dziób? Gdzie ma nogi a gdzie ogon?
- W jakim kolorze ma dziób i nogi?
- W jakim kolorze ma ogon?
- Jaki głos wydaje bocian? (dziecko naśladuje odgłosy bociana) (Załącznik 1)

2. Dowolny taniec przy piosence "Maszeruje Wiosna"

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

3. Próba wspólnego śpiewu piosenki:

"Maszeruje wiosna" K. Bożek-Gowik

Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

4. Kolorowanie rysunku bociana. Malowanie trawy palcem maczanym w zielonej farbie.
(źródło: “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja Karta pracy, cz.2, nr 8.)

https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.114462666858530/114462146858582/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.114462666858530/114462580191872/?type=3&theater

Wtorek 24.03.

Czy Maluszki są gotowe? Bo Pani Agatka już ma dla Was ciekawe zajęcia

II Zagadki o wiośnie.

1. Rozwiązywanie zagadek związanych z wiosną (Przewodnik Metodyczny “Kolorowy start" Wyd. MAC Edukacja , str. 29)

- Biały kwiat
przebił śnieg
i wyjrzał na świat. (przebiśnieg)

-Ma dziób i nogi czerwone.
Gdy pojawi się na łące,
straszy żabki kumkające. (bocian)

-Skacze przy ciepłej pogodzie:
raz jest w trawie, raz jest w wodzie. (żaba)

2. Zabawa z elementami skoku - Uwaga! Bocian!

Dziecko (żaba)- skaczę po podłodze (łące). Na hasło Uwaga! Bocian!- zatrzymuję się przez chwilę w bezruchu.

3. Szeregowanie obrazków pod względem liczby elementów , które się na nich znajdują.

Rodzic pokazuje dziecku cztery obrazki z różną liczbą tulipanów ( od jednego tulipana do czterech tulipanów). Dziecko liczy tulipany na każdym obrazku i pokazuję ich liczbę na palcach. Potem układa obrazki. Zaczynając od tego, na którym liczba tulipanów jest najmniejsza (jeden tulipan), do tego, gdzie jest ich największa liczba (cztery tulipany). (Załącznik 1)

4. Wylepianie rysunku krokusa kulkami z plasteliny. (Załącznik 2)
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.113029110335219/113027160335414/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.113029110335219/113027697002027/?type=3&theater

23.03.
Maluszki, Maluszki Pani Agatka i Pani Ania też o Was pamiętają!

Nadeszła Wiosna

I. "Bazie -kotki"

1. Składanie w całość pociętych obrazków związanych tematycznie z wiosną. (Załącznik 1,2,3)

2. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość - Szukamy zwiastunów wiosny. (Załącznik 4)

3. Tworzymy bazie wierzbowe- pomysł na wykonanie bazi z waty. (Załącznik 5)
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.111982427106554/111979627106834/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.111982427106554/111980200440110/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.111982427106554/111980310440099/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.111982427106554/111981670439963/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.111982427106554/111982093773254/?type=3&theater

22.03.
Pani Ania proponuje coś dla małych piłkarzy!
Usprawniamy motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową dziecka.
Dziecko wybiera koszulkę piłkarską i przyczepia tyle klamerek ile wskazuje cyfra na koszulce.
Ostatni etap zabawy polega na ściągnięciu klamerek z wieszaka.
Zabawę możemy urozmaicić poprzez mówienie, którą rączką lewą albo prawą. Możemy poprosić dziecko aby ściągało raz prawą, raz lewą rączką. Również możemy poprosić dziecko aby ściągało obiema rączkami, a także skrzyżowanymi. Możliwości jest dużo. Zapraszam do zabawy.
Tę zabawę i wiele innych znajdziecie na: https://www.facebook.com/NTMagdaLena/



https://mojedziecikreatywnie.pl/…/zabawy-dla-dzieci-w-prze…/

https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.107633480874782/107632314208232/?type=3&theater
https://www.facebook.com/105871917717605/photos/pcb.107633480874782/107632430874887/?type=3&theater
Przedszkolowo.pl logo