Domowe Przedszkolaki - 5-latki

Wtorek: 23.06.2020

Temat: Pakujemy plecak

1. „Wspinaczka” – opowieść ruchowa.

„Pewnego dnia dzieci wybrały się w góry. Wszystkie bardzo się cieszyły (dziecko ukazuje

radość: podskoki, uśmiechy na twarzy). Szły w szeregu bacznie obserwując, co dzieje się z prawej (patrzy w prawo) i lewej strony (patrzy w lewo). Doszły do podnóża góry i zaczęły wspinaczkę (naśladuje wspinaczkę: unoszenie wysoko nóg z jednoczesnym ruchem rąk, które są w górze – zmiany na przemian). Ze szczytu roztaczały się piękne widoki (dziecko przykłada rękę do czoła i podziwia). Kiedy schodziły zobaczyły małego zajączka, który kicał pomiędzy drzewami (naśladowanie skoków zająca). Niedaleko płynął strumyk, aby dostać się na drugą stronę musiały przeskakiwać po kamieniach (dziecko przeskakuje z nogi na nogę). Dalej ścieżka była taka wąska, że mogły przejść tylko pojedynczo. Kiedy zeszły w dół (marsz), były bardzo zmęczone, usiadły na polanie, aby odpocząć (dziecko siada), a niektóre nawet się położyły (dziecko się kładzie). to była fajna wycieczka w góry”.

2. „Co należy wziąć na górską wyprawę?” – rozmowa na podstawie wiersza - zagadki

Bożeny Szuchalskiej.

Rodzic czyta wiersz, po każdej zwrotce dziecko udziela odpowiedzi na pytanie zawarte

w wierszu.

„Jutro w góry wyruszamy,

lecz co zabrać z sobą mamy?

Plecak, torbę czy walizkę?

W co spakować rzeczy wszystkie?

Słońce bardzo mocno świeci

niepotrzebne swetry przecież.

Czy wy ze mną się zgadzacie?

Czy też inne zdanie macie?

W górach modnym być należy,

suknia ładnie na mnie leży.

Jeszcze szpilki zapakuję

i na szlak tak powędruję.

Czy się dobrze spakowałam?

Czy też o czymś zapomniałam?”

3. „Pakujemy plecak” – zabawa matematyczna.

Na dywanie porozkładane są ilustracje ubrań, przedmiotów potrzebnych w czasie pobytu

w górach (kurtka, sweter, spodnie, bluzka z krótkim rękawem, krótkie spodenki, czapka

od słońca, adidasy, okulary, plecak) oraz kartoniki z liczbami od 1 do 10.

Dziecko ustala, ile danych rzeczy trzeba wziąć na tygodniowy wyjazd w góry.

Układa kartonik z liczbą, a obok rysunek przedmiotu np. 7 bluzeczek, 2 swetry

4. „Znamy liczby” – zabawa ruchowa.

Rodzic mówi czynność np. przysiady i nazwę przedmiotu zawieszonego na tablicy

-bluzka, dzieckoi tyle razy wykonuje dane ćwiczenie, jaka liczba znajduje się przy tym

przedmiocie.

Np. Przysiady - bluzka, (dziecko wykonuj 7 przysiadów).

Pajacyki – sweter, (dziecko wykonuje 2 pajacyki)…

5. „Ile to jest?” – układanie zadań do ilustracji, zapis formuły matematycznej.

Dzieci układają treść zadań wykorzystując ilustracje zawieszone na tablicy. Następnie

próbują zapisać to za pomocą działania matematycznego.

Np. Jola spakowała do plecaka 7 bluzeczek i 2 swetry. Ile rzeczy zapakowała Jola?

7 + 2 = 9

6. „Tworzymy skojarzenia” – zabawa słowna.

Dziecko ma za zadanie dobrać wyrazy kojarzące się z podanym wyrazem.

– Słońce – kapelusz, krem, okulary,

– Woda – plaża, materac, muszla,

– Wakacje – góry, morze, wędrówki, itp.

Poniedziałek 22.06.2020

Temat: Wakacyjne zabawy z balonami

1. „Jak dobrze jest wyjechać na wakacje”

- Dlaczego wyjeżdżamy na wakacje?

- Gdzie wyjeżdżamy?

- Kiedy jedziemy?

- Z kim pojedziemy?

- Czym będziemy podróżować?

- Co weźmiemy ze sobą, do walizki, plecaka?

2. „Co spakuję do plecaka?” – swobodna ekspresja plastyczna

Posługując się wybranymi przez siebie przyborami.

3. „Balon mały…” – zabawa matematyczna

Dziecko wypowiada rymowankę: „Balon mały, balon duży do liczenia mi posłuży.” Przed dzieckiem leżą papierowe balony z narysowanymi kropkami. Ilość narysowanych na balonach elementów 1-10. Dziecko rzuca kostkę/dwie kostki, przelicza oczka i wskazuje balon z taką samą ilością oczek. Do balona przyporządkowuje też właściwą cyfrę .

Zabawę powtarzamy kilka razy.

4. „Balon podróżnik” – zabawa matematyczna

Wszystkie papierowe balony dziecko układa „w pociąg” od najmniejszej liczby elementów do największej.

5. „Ile balonów pękło?” - zabawa matematyczna

Rodzic klaszcze w dłonie, a dziecko na palcach pokazuje ilość usłyszanych dźwięków.

Następnie utrudniamy zadanie. Rodzic klaszcze w dłonie, a dziecko pokazują właściwą cyfrę.

6. „Lornetka przyda się na wakacjach” – praca plastyczno – techniczna

Dzieci wykonują lornetkę, poprzez sklejenie dwóch rolek po papierze toaletowym i ozdabiają

według własnych pomysłów.

Środa: 17.06.2020

Temat: Bezpieczne podróże

1. „Ja tak, a ty odwrotnie” – zabawa słowna

Przed dzieckiem leżą kartki z wyrazami do tworzenia przeciwieństw. Dzieci kolejno losują kartkę, rodzic czyta wyraz, a dziecko podaje odpowiedź.

Przykładowe wyrazy:

Zima - …(lato)

Zimno - …(ciepło)

Daleko - …(blisko)

Szybko - … (wolno)

Płytko - … (głęboko)

Dobrze - …(źle)

Mało - …(dużo)

2. „Środki lokomocji” – rozwiązywanie zagadek słownych Anny Surowiec.

Co to za maszyna:

ma skrzydła dwa.

W powietrzu lata

wyżej niż ptak. (samolot)

Gdy sylaby złożysz dwie:

„mo” i „tor”.

Jaki to pojazd

dowiesz się? (motor).

Dudnią po torach

ciężkie koła.

Jaki to pojazd

do podróży nas woła? (pociąg)

Ma kierownicę, dzwonek i koła dwa,

na wycieczkę chętnie nim jedziemy,

bo to frajda że ha, ha. (rower)

3. „Gdzie stoi auto?” – zabawa dydaktyczna

Rodzic ustawia auto na dywanie i pyta: „Gdzie stoi auto?”. Kolejne ustawienia auta wykonują dzieci. Zachęcamy dzieci, aby posługiwały się przyimkami: na, pod, za, obok.

4. „Prawda czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna

- Zanim przejdziemy na drugą stronę ulicy trzeba się zatrzymać i popatrzeć jakie jest

światło. (prawda)

- Kiedy stoimy w jadącym autobusie nie musimy niczego się trzymać. (fałsz)

- Na drugą stronę ulicy przechodzimy przez przejście dla pieszych. (prawda)

- Jeśli nie ma sygnalizacji świetlnej, to przed przejściem zatrzymujemy się, patrzymy

w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo, jeśli nie jedzie żaden pojazd, można przejść. (prawda)

- Jeśli jest światło czerwone, przez ulicę można szybko przebiec. (fałsz)

- Dzieci mogą chodzić po ulicy same, bez opieki dorosłych. (fałsz)

- w aucie trzeba zapinać pasy bezpieczeństwa. (prawda)

- Nie można się bawić w pobliżu ulicy i jeżdżących pojazdów. (prawda)

- Jeśli wydarzy się wypadek, należy dzwonić na policję lub na numer alarmowy 112.

(prawda)

5. „Opowiadanie Tomka” – aktywne słuchanie opowiadania (autor: Iwona Grygorowicz)

Tomek przyszedł dzisiaj do przedszkola w doskonałym humorze. Aż się wszyscy zdziwili,

bo przecież Tomek nie lubi rano z nikim się bawić ani rozmawiać. Tak ma i już. a dzisiaj

Tomkowi buzia się nie zamykała. No musi, musi szybko opowiedzieć o tym chłopaku

z filmu.

To był taki film o chłopcu, który zawsze się spieszył – mówi Tomek. i ten chłopiec jechał

autobusem i nie siedział, tylko stał i niczego się nie trzymał. a jak autobus zahamował…

W tym momencie rodzic przerywa opowiadanie, a dziecko próbują wymyślić dalszy

ciąg, przewidzieć skutek. Rodzic przyjmuje wersje zdarzenia zaproponowaną

przez dziecko i kontynuuje opowiadanie.

Ale, wiecie co? – mówi Tomek. To nie wszystko co się wydarzyło, bo kiedy ten chłopak

wysiadł z autobusu, to od razu pobiegł na drugą stronę ulicy, wcale się nie zatrzymał,

nawet na chwilę i…

Rodzic przerywa opowiadanie, a dziecko próbuje wymyślić dalszy ciąg, przewidzieć skutek. Rodzic przyjmuje wersję zdarzeń zaproponowaną przez dziecko i kontynuuje opowiadanie.

Tomek był bardzo przejęty zachowaniem chłopca z filmu i stwierdził, że nikt z jego grupy by się tak nie zachował.

Zadania dla 5 latków

Wtorek: 16.06.2020

Temat: Podróż dookoła świata

1. „Różne środki transportu” – Podkreślenia znaczenia środków transportu w życiu człowieka.

Podział środków transportu na: lądowe, wodne i powietrzne. Przeliczanie elementów

w zbiorze.

2. „Ciekawa podróż” – słuchanie opowiadania z jednoczesnym pokazem na mapie Polski.

„Pewnego dnia dzieci wybrały się na wycieczkę po Polsce (pokaz mapy Polski).

Spakowały plecaki i poszły na dworzec kolejowy. Wsiadły do pociągu i pojechały w góry

(pokaz na mapie Polski gór). Kiedy wysiadły z pociągu wybrały się na wędrówkę po górach.

Do Krakowa wybrały się motorami (pokaz na mapie), gdzie znajduje się stary zamek.

Motorami dojechały do zamku na Wawelu, w którym straszą duchy. po zwiedzeniu zamku,

postanowiły odpocząć nad wodą. Na Mazury (pokaz na mapie) jechały pociągiem.Tam

dzieci pływały łódką. Następnie samochodami udały się nad morze (pokaz na mapie).

Kiedy świeciło piękne słońce dzieci opalały się i pływały w morzu. Wypoczęte i zadowolone

pociągiem wróciły do domu”.

3. „Jedziemy pociągiem” – rozmowa na temat różnych rodzajów pociągów z wykorzystaniem

ilustracji.

- Jaką rolę pełnią pociągi w życiu ludzi?

- Jak nazywa się pan, który kieruje pociągiem?

- Co trzeba mieć, żeby jechać pociągiem?

- Jak nazywa się pan, który sprawdza bilety?

- Jakie znacie rodzaje pociągów?

4. „Pociąg” – ćwiczenia ortofoniczne. Dzieci powtarzają odgłosy pociągu i lokomotywy.

5. „Pociąg osobowy i towarowy” – wyszukiwanie podobieństw i różnic na podstawie ilustracji.

Podobieństwa:

Jeżdżą po szynach.

Kieruje maszynista.

Różnice:

Co innego przewożą.

Inaczej wyglądają.


Środa: 10.06.2020

Temat: Lato na wakacjach

1. Słuchanie wiersza Marioli Golc "Słoneczny uśmiech".

Nadchodzą wakacje,

słoneczna pora.

Słoneczny uśmiech

śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem

ze słonkiem razem

ogrzeje wszystkie

nadmorskie plaże.

Promienny uśmiech

prześle też górom,

by się nie kryły

za wielką chmurą.

Ma jeszcze uśmiech

dla wszystkich dzieci.

Niech im w wakacje

słoneczko świeci.

Rozmowa na temat wiersza.

− Kto przesyłał uśmiechy?

− Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?

− Dlaczego przesyłał je dzieciom?

2. Zabawa ruchowa Łódka na falach.

Dziecko siada skrzyżnie, wykonuje małe skłony boczne z jednej strony na drugą – łódka

kołysze się na małych falach. Potem wykonuje głębsze skłony – duże fale, rękami uderza

z boku o podłogę, dziecko naśladuje głosem uderzanie fal o burtę łódki – chlup, chlup.

3. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,

dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,

dlatego dbam o to i o tym pamiętam,

by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.

Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,

wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!

Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,

czyli panu… (policjantowi)

Gdy nie ma rodziców w domu,

to choć bardzo przykro mi,

nie otwieram obcym ludziom

do naszego domu… (drzwi)

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę

moje ukochane, gumowe… (kalosze)

Grzybobranie to grzybów zbieranie,

a nie ich jedzenie czy też smakowanie.

Dlatego po powrocie z lasu

sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,

bo choć są piękne i bajeczne,

bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

4. Zabawa ruchowa Moja piłka robi tak.

Dziecko naśladuje ruchy piłki. Gdy rodzic podrzuca piłkę nisko, dziecko podskakuje tuż nad podłogą,

w miejscu. Podrzuca piłkę wysoko – dziecko podskakuje w miejscu; kozłuje piłkę dookoła

siebie – dziecko przeskakuje z nogi na nogę wokół własnej osi; turla piłkę po podłodze –

dziecko ostrożnie turla się po dywanie; spaceruje po pokoju, odbijając piłkę – dziecko porusza

się, skacząc na dwóch nogach.





Wtorek 26.05.2020

Temat: Zawody rodziców

1. „Zwariowany poranek” - zabawa dramowa. Rodzic recytuje wiersz, a dziecikoilustrują tekst ruchem.

Idzie tata na paluszkach (dziecko chodzi na placach)

cicho skrada się do łóżka (kładzie palec na ustach i mówi ciii)

w mamy ucho szepcze zdanie (szepcze po cichu)

- Wstawaj mamo na śniadanie (powtarza zdanie)

Mama zrywa się z pościeli (wyciąga ręce do góry i podskakuje)

gładzi włosy, łóżko ścieli (poprawia włosy i podnosi kołdrę)

pędzi szybko wprost do szafy (biegnie)

wkłada bluzkę, tę w żyrafy (naśladuje zakładanie bluzki)

Stawia czajnik na kuchence (trzyma przedmiot i stawia go)

potem bierze mnie za ręce (robi z ramion kołyskę)

są gilgotki, jest ściskanie (łaskocze i obejmuje rodzica)

plus turlanie na tapczanie (turla się po dywanie)

Co w tym czasie robi tata? (rozkłada ręce)

Lista zajęć jest bogata

parzy kawę, piecze grzanki (pokazuje na palach listę czynności)

kładzie noże, stawia szklanki.

Gdy śniadanie już zjedzone, (głaszcze się po brzuchu)

mama mruga w moją stronę (mruga jednym okiem)

Wkładaj kurtkę szybko Wiola! (woła kogoś ręką)

Bo jedziemy do przedszkola (naśladuje jazdę samochodem)

Tata krztusi się ze śmiechu (śmieje się)

Mamo, mamo dość pośpiechu! (grozi palcem)

Dopij kawę, pogłaszcz kota, (naśladuje picie i głaskanie kota)

Dzisiaj przecież jest sobota! (kiwa głową).

2. Rozmowa kierowana na temat czynności wykonywanych przez mamę i tatę w wierszu.

- Kto występował w wierszu?

- Jakie obowiązki w domu miał tata?

- Jakie czynności wykonywała mama?

- Jakie obowiązki miała Wiola?

- Czy oprócz domowych obowiązków rodzice coś jeszcze robią?

3. „Gdzie pracują rodzice?” - wypowiedzi dzieci na podstawie obrazków przedstawiających różne zawody wykonywane przez kobiety i mężczyzn.

Wypowiedź dziecka na temat zawodów wykonywanych przez rodziców.

4. „Różne zawody” – wymienianie zawodów, podział na sylaby i głoski.

Dzieci wymieniają różne zawody, dzielą na sylaby, następnie wyszukują napisy lub rodzic zapisuje na szarym papierze.

5. „Który zawód jest najważniejszy?” - rozmowa na temat potrzeby i ważności każdego zawodu.

6. „Listonosz” – zabawa matematyczna.

Kształcenie umiejętności liczenia za pomocą liczebników porządkowych.

7. „Jedzie listonosz windą w górę,

jedzie na piętro zgadnij, które?”

Rodzic - listonosz trzyma kopertę i mówi rymowankę. Następnie klaszcze (lub tupie, kląska, wydaje dowolny dźwięk) kilka razy. Dziecko musi odgadnąć, ile razy było uderzenie lub dźwięk, czyli na które piętro wjechał listonosz.

Poniedziałek 25.05.2020

Temat: Mama i tata

1. „Literki” - zabawa ruchowa.

Rodzic podaje literkę jeśli jest to samogłoska dziecko biegnie w miejscu, jeżeli rodzic poda spółgłoskę dziecko wykonuje pajacyki. W dalszej części zabawy zmieniamy ćwiczenia, które dziecko ma wykonać (np.na samogłoskę wykonuje przysiad, a na spółgłoskę skłon tułowia w przód). Dodatkowa trudność to reakcja dziecka na literki występujące w jego imieniu.

2. „Co to jest rodzina?” – burza mózgów.

3. „Moja rodzina” – oglądanie fotografii rodzinnych. Dziecko rozpoznaje, wskazuje i nazywa członków rodziny.

4. „Mamusiu moja” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej.

Mamusiu moja, mamo kochana,

dzisiaj jest święto Twoje od rana,

więc ja dziś Tobie składam życzenia

z całego serca, pełna wzruszenia.

Życzę Ci tego, czego chcesz skrycie,

bo przecież kocham Ciebie nad życie,

za to, że miłość mi swoją dałaś

i mną się czule opiekowałaś.

Mamusiu moja, miła mateczko,

dziś się do Ciebie śmieje słoneczko,

wietrzyk Cię lekko muska po twarzy

i da Ci wszystko, o czym zamarzysz.

Ja zaś Ci teraz wręczę laurkę

– masz na niej serce, kwiatki i chmurkę,

bo o tym marzy córeczka mała,

byś się mamusiu wciąż uśmiechała.

5. Omówienie treści wiersza.

6. „Członkowie rodziny” – kończenie rozpoczętych zdań.

• Zapoznanie z bliższymi i dalszymi członkami rodziny.

- Mama i tata to moi ……………………….

- Ja dla swojej mamy jestem ……………….

- Ja dla swojego taty jestem ………………..

- Mama mojej mamy to moja ………………

- Tata mojej mamy to mój …………………

- Mama mojego taty to moja ………………

- Tata mojego taty to mój ………………….

- Ja dla mojej babci i dziadka jestem ………

7. „Moja rodzina” – rysowanie kredkami swojej rodziny. Wskazywanie członków rodziny, liczenie z ilu osób składa się rodzina.


Czwartek: 21.05.2020
Temat: Słuch

1. „Jaki to instrument” – ćwiczenie słuchowe. https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Dzieci nazywają słyszane instrumenty.

2. „Cicho, średnio – głośno, głośno, szeptem” - ćwiczenia ortofoniczne.
Dziecko naśladuje wybrane odgłosy z różnym natężeniem: cicho, średnio – głośno, głośno, szeptem.

3. „Co to za melodia?” – zagadki muzyczne.
Dziecko śpiewa wybraną piosenkę używając tylko sylab, np. la, mi, ku i inne (np. „Wlazł kotek na płotek”, „Sto lat”, „Wyszły w pole kurki trzy” itp.)

4. „Szklanki potrafią grać – zabawa badawczo – słuchowa. Dzieci nalewają do szklanek różne ilości wody a do łyżeczek na końcu przyklejamy taśmą sznureczki. Dzieci grają na szklankach uderzając łyżeczką. Zabawa polega na tym, że szklanki w zależności od tego jaka jest w nich ilość wody wydają różne dźwięki.

5. „Zrób, gdy usłyszysz” - Rodzic się z dzieckiem, jakie ruchy ma wykonać słysząc ustalone sygnały dźwiękowe, np. na jedno klaśnięcie – przysiad, na dwa klaśnięcia – podskok, tupnięcie – kładzenie rąk na głowie, itp.

6. „Różne dźwięki” - Rodzic pokazuje dziecku różne przedmioty (np. słoik, kubek, garnek, książkę, butelkę), po czym uderza w nie pałeczką. Dziecko słucha dźwięków, a następnie zamyka oczy. Rodzic ponownie uderza pałeczką w wybrane rekwizyty, a dziecko odgaduje ich nazwę.


Zadania dla 5 latków

Środa: 20.05.2020

Temat: Dotyk

1. Poranna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=3ucDVAsz_C0

2. „Moja książeczka” – zabawa plastyczna.

Na kilku kartkach formatu A5 dziecko odrysowuje swoją dłoń, a na niej rysuje co można zrobić dłonią (zrywać kwiaty, odbijać piłkę, witać się). Po wykonaniu pracy łączą kartki zszywkami.

3. „Papierowe kule” – zabawa zręcznościowa.

Dziecko otrzymuje gazetę. Zgniata ją prawą ręką, lewą ręką, obydwiema rękami. Podrzuca papierowe kule do góry i łapią je. Rzuca kulami do celu (kosz). Trzyma kule w prawej dłoni, a rodzic mówi różne słowa. Kiedy dziecko usłyszy słowo rozpoczynające się na wcześniej ustaloną głoskę, wówczas przekładają papierową kulę do lewej dłoni.

4. „Pomóż Kopciuszkowi” – segregowanie.

Dziecko segreguje makaron, groch i fasolę wymieszane w misce. Po wykonaniu zadania porównuje

liczebność zbiorów. Określają gdzie jest więcej, mniej.

5. “Co jest w pudełku?”

Rodzic daje dziecku pudełko z różnymi przedmiotami. Dziecko wkłada rękę do pudełka i próbuje odgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.

6. „Sztuczny piasek” – zabawa badawcza.

Dziecko otrzymuje miseczkę, 0,5 szklanki oleju, 3 szklanki mąki. W misce dokładnie miesza i łączy składniki. Powstaje sypka wilgotna substancja, przypominająca drobny piasek, z której można robić babki. Dziecko bawi się powstałym piaskiem.


Data: 19.05.2020
Temat: Smak


1. „Ćwiczymy” – zabawa logorytmiczna.
Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z treścią rymowanki.
Chodzić do przodu wszyscy umiemy.
Teraz do tyłu iść spróbujemy.
Cztery podskoki dzisiaj zrobimy.
I dookoła się obrócimy.

2. „Posłuchaj i policz” – zabawa słuchowo – matematyczna.
Rodzic wrzuca do metalowego pojemnika monetę. Dziecko liczy usłyszane
dźwięki i układa tyle guzików ile dźwięków usłyszało.

3. „Różne smaki” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz.
Wokół jest potraw wybór spory…
Lubisz ogórki, pomidory?
Wolisz wędlinkę, czy też serek?
Dużo jest osób, gustów wiele.
Lecz kto domyślić się potrafi,
Czy danie smaczne jest, w gust trafi,
Czy coś jest świeże, się nie psuje
I czy na pewno posmakuje?
Zmysł smaku mamy właśnie po to,
Aby posiłki jeść z ochotą.
By móc poznawać różne smaki,
Wiedzieć, kto lubi przysmak jaki.
Ciasto jest słodkie, w nim jest cukier,
Słodkie są lody oraz lukier.
Gorzki smak pieprz ma oraz zioła,
Gorzkiego dużo zjeść nie zdołasz.
Sól ma smak słony, chyba wiecie,
W kuchni solniczka stoi przecież.
Gdy solisz zupę lub twarożek
Uważaj, bo przesolić możesz.
Mięso smakuje przyprawami
Lecz ma też własny smak – umami.
A co powiemy o cytrynie?
Że smak ma kwaśny, z tego słynie.
Gorzki czy słodki, kwaśny, słony?
Zmysł smaku mamy wyczulony.
On nam podpowie w sposób jaki
Z wyczuciem mieszać wszystkie smaki.
A rozum przypomina jeszcze,
Że z wszystkich potraw są najlepsze
Te, w których jest witamin dużo.
One naszemu zdrowiu służą.

4. „Jakie smaki znamy?” – wypowiedzi dziecka w oparciu o wiersz i własne doświadczenia.
Uzupełnienie wiedzy dziecka na temat piątego smaku: umami.
Jest on opisywany jako „rosołowy” lub „mięsny”. Umami jest też określany jako intensywny, smakowity. Smak umami odpowiada za wykrywanie kwasu glutaminowego, który występuje między innymi w wołowinie, serach pleśniowych, w sosie sojowym, w brokułach, pomidorach, winogronach, grzybach, orzechach, wodorostach.

5. „Jak to smakuje?” – zabawa badawcza.
Rodzic przygotowuje w miseczkach różne produkty. Dziecko po spróbowaniu ich tworzą grupy produktów: słodkich, kwaśnych, słonych, gorzkich.

6. „Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko za pomocą zmysłu smaku rozpoznaje owoce. Określają też ich smak: słodki, kwaśny.

7. „Słodki czy słony?” – zabawa plastyczna.
Dziecko rysuje swoje ulubione słodkie lub słone potrawy.

8. Odkrywanie litery g, G.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=50
s.48-49



Poniedziałek 18.05.2020

Temat: Wzrok

1. „Kolejność zabawek” – ćwiczenie spostrzegawczości.

Rodzic na dywanie ustawia w rzędzie zabawki. Dziecko zapamiętuje ich kolejność. Zamyka oczy, a rodzic zmienia kolejność ustawienia.

Dziecko odgaduje, która zabawka zmieniła miejsce.

2. Co to jest wzrok? – swobodne wypowiedzi dzieci.

- do czego potrzebny nam wzrok?

- co możemy zobaczyć w najbliższym otoczeniu?

- co wyrażają nasze oczy?

3. Dzięki czemu możemy polepszyć widoczność?

Okulary korekcyjne – to przyrząd optyczny, który zmniejsza skutki wrodzonej lub nabytej wady wzroku, takiej jak nadwzroczność, krótkowzroczność i inne.

Lupa – to przyrząd optyczny, który służy do bezpośredniej obserwacji drobnych, blisko położonych przedmiotów.

Teleskop – to narzędzie, które służy do obserwacji odległych obiektów poprzez zbieranie promieniowania elektromagnetycznego (np. światła widzialnego).

4. „Niewidomy” – zabawa parze z rodzicem.

Dziecko porusza się z rodzicem przy muzyce relaksacyjnej. Dziecko ma zamknięte oczy, a rodzic prowadzi je dbając, aby bezpiecznie pokonywał trasę.

5. Biała laska – rozwijanie postawy tolerancji wobec osób niepełnosprawnych. Rodzic rozkłada ilustracje na dywanie w przypadkowej kolejności. Dziecko układa je w logicznej kolejności, opowiadając o wydarzeniach. Rodzic zadaje pytania odnoszące się do treści ilustracji:

Jak zachowują się starsi chłopcy?

Dlaczego dokuczają młodszemu koledze?

Jak zachował się najmłodszy chłopiec?

Dlaczego pomógł niewidomemu?

Jak czują się teraz starsi chłopcy?

Co twoim zdaniem koledzy mogli powiedzieć, kiedy chłopiec do nich wrócił?

6. Do czego służą okulary? – swobodne wypowiedzi dzieci.

Dziecko ustala do czego służą okulary. Wymienia znane im rodzaje okularów: korekcyjne, przeciwsłoneczne, gogle, do pływania, chroniące oczy podczas wykonywania różnych prac (np. piłowanie drzewa).

Próba odpowiedzi na pytanie: co to znaczy widzieć świat przez różowe okulary?

7. Praca plastyczna

Dziecko:

- Wycina okulary.

- Koloruje oprawki okularów.

- W miejscu szkieł rysuje obrazki przedstawiające miejsca lub przedmioty kojarzące się im ze szczęściem, pięknem.

8. „Parzyste czy nieparzyste” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko wymienia części ciała, ustala czy występują one parami czy pojedynczo. Liczą, których części ciała jest więcej, parzystych czy nieparzystych

Zadania dla 5 latków

Piątek: 15.05.2020

Temat: Biedroneczki są w kropeczki

1. Kończenie rymowanek o łące.

Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)

Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)

Ma żółty środek, białe płatki,

łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.

Wygrzewa się w promykach słonka.

To maleńka… (biedronka)

Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)

Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)

Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)

2. Rozwiązywanie zagadki:

Ma kubraczek czerwony

W czarne kropki ustrojony.

Wiosną budzi się do słonka.

Czy już wiecie? To... (biedronka)

3. Synteza sylabowa słowa biedronka.

Przeliczenie z ilu sylab składa się słowo, określenie głoski w nagłosie i wygłosie.

4. Dzieci w oparciu o ilustrację opowiadają jak przebiega rozwój biedronki.

Informacja dla rodzica:

Biedronka siedmiokropka – gatunek chrząszcza z rodziny biedronkowatych. Powszechnie

występująca w Europie, potocznie nazywana bożą krówką.

Ciało długości od 6 mm. Głowa czarna z jasnymi plamkami przy oczach. Na czarnym

przedpleczu jasne plamki w kątach przednio-bocznych, po stronie spodniej małe, trójkątne

i sięgające długości części grzbietowej plamki. Błyszczące, czerwone pokrywy mają łącznie

7 czarnych kropek: trzy na każdej z nich i jedną wspólną, zlokalizowaną pod tarczką. Ponadto

po bokach tarczki występują na pokrywach dwie białe plamki. Wyjątkowo czarne

kropki mogą być połączone wąskimi przepaskami lub zanikać. Najdalej z tyłu położona

plamka leży przy brzegu bocznym pokrywy. Samice są przeciętnie większe i cięższe od

samców.

Biedronka odżywia się mszycami, czerwcami, miodówkami i przędziorkami. Nie gardzą

również drobnymi larwami motyli i muchówek. Dorosła biedronka zjada kilkadziesiąt

mszyc dziennie, a larwa zjada do ponad 600 mszyc w ciągu swojego rozwoju.

Składa żółte, owalne jajeczka w liczbie ok. 40 sztuk na różnych częściach roślin zaatakowanych

przez mszyce.

Biedronka najczęściej zamieszkuje pola, łąki, miejskie parki, sady oraz ogrody. Zimują

dorosłe osobniki – w kryjówkach na korze drzew i w ściółce, wśród opadniętych liści.

Biedronka rozmnaża się wiosną i latem. Samica składa od 3-300 jajeczek, ale to zależne

od gatunku. Czas wylęgu to 5-8 dni.

Jak wyglądają jajka biedronki?

W wypadku siedmiokropki są to żółte, owalne jajeczka, około 40 sztuk. Składają je na liściach

zaatakowanych przez mszyce.

Jak wyglądają biedronki w czasie ich rozwoju jajeczko-dorosły?

Na początku jest małe jajeczko, wygląd zależny od gatunku. Potem przeradza się w pomarańczową

biedronkę. z wiekiem jest coraz bardziej czerwona.

5. „Detektyw Biedronka” i wielkie poszukiwania na wiosennej łące M. Tokarczyk, O. Adamowicz

Na wiosennej łące wielkie zamieszanie,

bo gdzieś zaginął Benio Gąsienica, który miał zjeść z pszczołą śniadanie.

Pewnie był czymś zajęty bo nie dotarł na umówione spotkanie.

Pszczoła zdziwiona wrzasku narobiła,

że gąsienica chyba się zgubiła,

albo może została porwana i jest gdzieś przetrzymywana.

Zaniepokojona Marysia Pszczoła Pana Biedronkę - detektywa wezwała,

bo w poszukiwaniach gąsienicy pomocy potrzebowała.

W mieszkaniu pod listkiem Pan Biedronka dochodzenie rozpoczął.

Lupą wszystkie ślady analizował, ani chwili nie odpoczął.

Jego uwagę zwróciło, małe zawiniątko co pod liskiem się skryło.

Cóż to takiego? - się zastanawiał.

Nie znając odpowiedzi ruszył czym prędzej do ropuchy, co przy stawie siedzibę miała.

Co też pod listkiem sobie wisiało? - ona na pewno będzie to wiedziała.

Tym czasem pająki rozpostarły sieci dookoła łąki.

Wszyscy zasadzkę na całą łąkę rozciągnęli by porywacze z łąki nie czmychnęli.

Poszukiwania rozpoczął komarzy patrol, który z powietrza łąkę obserwował

i na bieżąco swe informacje na kartce notował.

Koniki polne w podskokach trawę przeczesywały

ile tylko mogły z siebie sił dawały.

A oddział mrówek podziemie przeszukał.

Z góry patrzył bocian, który głośno klekotał.

Nawet ślimak Tadeusz chociaż powolny był niesłychanie,

razem z innymi rozpoczął gąsienicy poszukiwanie.

Lecz nikt niczego nie znalazł, po Beniu słuch zaginął

i tak na poszukiwaniach cały dzionek minął.

Dżdżownica mała również losem Benia się przejmowała.

Łepek z ziemi wysunęła, serce mocno jej zabiło

jednak nic nie zobaczyła, Benia nigdzie nie było.

Nawet nocą bez wytchnienia mieszkańcy łąki szukali Benia.

Świetliki dzielnie im pomagały, bo łąkę dobrze oświetlały.

Również żuczek gąsienicy szukał, do domów zwierzątek chodził i w drzwi pukał.

A gdy słoneczko na nowo wstało od nowa poszukiwanie się rozpoczynało.

Tym czasem nad stawem ważki sobie latały i do starej ropuchy drogę wskazywały.

Biedronka Detektyw gdy na miejsce dotarł to tylko jedno pytanie się mu nasuwało

co też pod listkiem u Benia wisiało?

Zapytał o to żabę, która nad stawem siedziała,

a ona śmiejąc się tak głośna zarechotała,

że aż pszczoły które nektar zbierały, z kwiatów pospadały.

- Benia nikt nie porwał - ropucha zaraz wyjaśniła,

on metamorfozę swoją w motyla rozpoczyna.

Kazała kokonu wszystkim pilnować i czekać w spokoju tygodni kilka,

aż Benio zakończy swą metamorfozę i przeistoczy się w motylka.

Wiec wszyscy na zmianę straż pod kokonem obejmowali

na to, aż z poczwarki pojawi się ich przyjaciel mały, cierpliwie czekali.

Gdy kokon popękał to Benio Motylek się pojawił

i mieszkańcom łąki pięknie się przedstawił.

Wszyscy wiwatowali, z motylkiem być chcieli, bo takiego pięknego jeszcze nie widzieli.

I tak o to zagadka choć łatwa nie była

została rozwiązana i dobrze się skończyła.

6. „Spacer biedronki”- masażyk relaksujący przy muzyce.

Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,

Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,

rączkami machała. – masują je obiema rękami,

Potem się ślizgała – przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,

do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,

W kółko się kręciła – rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,

i piłką bawiła. – delikatnie uderzają pięściami,

Gdy deszcz zaczął padać, – stukają palcami wskazującymi z góry na dół,

pod listkiem się skryła – rysują obiema rękami kształt liścia,

i bardzo zmęczona spać się położyła – przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą

stronę.

7. Owady – zabawa doskonaląca pamięć wzrokową. Rodzic prezentuje ciąg sześciu ilustracji.

Dziecko przygląda się, wymienia nazwy owadów i stara się zapamiętać kolejność. Prowadzący odwraca kartoniki

ilustracją w dół. Dziecko układa taki sam ciąg ze swojego zestawu ilustracji, a następnie sprawdza poprawność, odwracając obrazki ułożone wcześniej przez rodzica.

Czwartek: 14.05.2020

Temat: Wiosna na łące

1. „O kim mówię” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic opisuje dowolne zwierzę mieszkające na łące. Dzieci odgadują

nazwę zwierzęcia, do którego pasuje opis.

2. „Fasolkowe kwiaty” – zabawa matematyczna.

Dzieci z ziaren fasoli układają kwiaty, które można spotkać na łące. Liczą ile fasolek wykorzystały przy układaniu kwiatka. Pod kwiatem układają

tyle fasolek, ile głosek występuje w jego nazwie.

3. „Wiosenny koncert” – słuchanie wiersza.

Wiosenka się zbudziła

porządek wnet zrobiła

i wszystkie swe zwierzęta

na koncert zaprosiła.

Wciąż trele słychać wszędzie,

wiosenny koncert będzie.

Kukułka już przygrywa,

swym ku, ku wszystkich wzywa.

Kum, kum jej odpowiada,

to żaba stara gada.

Ćwir, ćwir wróbelek śpiewa,

wygania wszystkich z drzewa.

Wnet muszka przyleciała,

bzy, bzy nam wyszeptała.

Kle, kle pan bocian powie:

- budowę mam na głowie.

Bąk gruby też tu jest.

Jak mówi? Może wiesz?

Bzum, bzum, bzum, bzum,

ja lubię robić szum.

I koncert ciągle trwa,

bo zawsze ktoś coś ma.

Ku, ku, kle, kle lub bzyk, ćwir, ćwir, kum, kum,

do wody myk.

Omówienie treści wiersza.

- Kto zaprosił zwierzęta na koncert?

- Jakie zwierzęta zaprosiła wiosna na koncert? Podział nazw na sylaby (i głoski).

4. „Wiosenny koncert” – ćwiczenia ortofoniczne.

Omówienie, jakie dźwięki wydają zwierzęta występujące w wierszu:

• Kukułki, ku – ku,

• Żaby, kum – kum,

• Wróble, ćwir – ćwir,

• Muchy, bzy – bzy,

• Bociany, kle – kle,

• Bąki, bzum - bzum.

5. „Co można robić na łące?” – wypowiedzi dzieci.

Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające łąkę. Wypowiadają się na temat właściwego zachowania na łące.

6. Ćwiczenia logorytmiczne Rób to, o czym mówi wiersz.

Zrób do przodu cztery kroki,

i rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

przysiad, i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

by koledze otrzeć łzy.

Klaśnij w ręce razy pięć,

na klaskanie też masz chęć!

Wokół obróć się, raz dwa,

piłka skacze hop-sa-sa.

Ręce w górę i na boki,

zrób zajęcze cztery skoki.

Gdy się zmęczysz, poleż sobie,

i wyciągnij w górę nogę.


Zadania dla 5 latków

Środa: 13.05.2020

Temat: Pracowity jak pszczoła

1. „Prawda czy fałsz – zgaduj – zgadula.”

Dzieci określają czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Maki i rumianki rosną na łące.

Bocian poluje na zające.

Biedronki mają niebieskie kropki.

Bocian ma czerwony dziób.

Na łące rośnie dużo kwiatów.

Żaby lubią wodę.

Motyle mają pióra.

Pszczoły zbierają nektar.

2. „Pasiasta pani” – zagadka.

Co to za panie mają pasiaste ubranie,

od nich słodki miodek na pewno dostaniesz. (pszczoły)

3. Omówienie wyglądu pszczoły

4. „Skąd bierze się miód” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz.

Słodki, złocisty, lepiący,

pyszny na chlebie chrupiącym.

Serek z nim w buzi w mig znika,

dodam go też do piernika.

Herbatkę słodzić nim wolę….

Lecz skąd miód wziął się na stole?

W jakich go robią fabrykach

i kto go zamknął w słoikach?

Gdy pszczoła w piękny dzień lata,

znajduje nektar na kwiatach.

I szybko zebrać go musi,

bo zapach bardzo ją kusi.

Niesie do ula, znów wraca,

na tym polega jej praca.

A w ulu pszczółek niemało,

każdej pracować się chciało.

Zbierały nektar, zbierały

i miód wyprodukowały.

Jak? Tego żadna nie powie,

lecz miód to jest samo zdrowie.

Na pszczoły lepiej uważaj,

o miód zaś pytaj pszczelarza.

On żyje z pszczołami w zgodzie

I dobrze zna się na miodzie.

Rozmowa na temat wiersza.

- Jaki jest miód?

- Do czego używamy miodu?

- Kto produkuje miód?

- Z czego pszczoły robią miód?

- Kto opiekuje się pszczołami?

5. „Jak powstał miód” – zabawa naśladowcza, utrwalenie wiadomości o etapach powstania

miodu.

- pszczoła siedzi na kwiatku, zbiera nektar i pyłek kwiatowy – dziecko przykuca

- pszczoła leci do ula – dziecko wstaje, naśladuje machanie skrzydłami

- pszczoła jest w ulu, robi plastry miodu – dziecko przykuca, naśladuje rysowanie plastrów

miodu na podłodze

- pszczelarz wyjmuje z ula plastry miodu – dziecko wstaje i naśladuje otwieranie ula

- miód jest w słoiku, dzieci robią kanapki z miodem – dziecko naśladuje odkręcanie słoika,

smarowanie chleba, oblizuje się po zjedzeniu kanapki.

6. „Od kwiatka do miodu” – historyjka obrazkowa.

7. „Słodki miodek” – degustacja kanapek z miodem.

8. Praca plastyczna “Pszczółka”


Wtorek 12.05.2020

Temat: Motyle i kwiaty

1. Ćwiczenia w liczeniu Liczymy żabki.

Rodzic układa przed dziećmi szarfy/obręcze niebieskie lub zielone – symbolizujące stawy. Dziecko wkłada

do nich taką liczbę sylwet żab, która odpowiada liczbie uderzeń rodzica w bębenek/klaśnięć w dłonie. Przeliczają sylwety żab w poszczególnych stawach; układają pod nimi odpowiednią liczbę klocków

lub kartoniki z liczbami – równą liczbie żab w stawie.

2. Opowieść ruchowa przy muzyce – rozwijanie zdolności prawidłowego operowania oddechem.

Nagranie muzyki o pogodnym charakterze (według wyboru rodzica).

Rodzic zwraca się do dziecka:

− Nastała wiosna. Dzisiaj wybierzemy się na łąkę.

Dziecko spaceruje za rodzicem w określonym kierunku w rytmie nagrania muzyki o pogodnym charakterze.

Podczas przerwy w muzyce rodzic mówi:

− Jak tutaj pięknie! Tyle kwiatów i miękka, świeża trawa!

Dziecko nabiera powietrza nosem, wydycha ustami na samogłosce – ooo! i sylabie

aaaach!

Ponownie maszerują w rytmie nagrania muzycznego. Podczas przerwy w muzyce rodzic kontynuuje:

− Czy czujesz, jak pachną kwiaty i kwitnące krzewy?

Dziecko zatrzymuje się, nabiera powietrza nosem, a wypuszcza ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Następnie udaje kichnięcie.

Ponownie maszerują. Rodzic mówi:

− Pora odpocząć. Kładziemy się na trawie i powoli oddychamy.

Dziecko wykonuje wdech nosem, wydech ustami, następnie wdech ustami i wydech ustami.

− Zasypiamy, słuchamy wiosennej muzyki.

W tle słychać cichą muzykę. Dziecko miarowo oddycha, z dłońmi ułożonymi na przeponie.

− Zaczyna powiewać wiatr. Szumi trawa. Wiatr wieje coraz mocniej.

Dziecko przechodzi do pozycji stojącej. Nabiera powietrza nosem i wypuszcza je, równocześnie

wypełniając powietrzem policzki.

3. Zabawy z sześcianem.

• Przypomnienie cech kwadratu.

Rodzic mówi:

− Nakreśl w powietrzu kształt kwadratu.

− Jakie są boki kwadratu?

•• Zapoznanie z sześcianem.

Rodzic prezentuje dzieciom kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Dzieci je

oglądają. Liczą ściany. Określają ich kształt – kwadrat. Układają figury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.

4. Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.

Czy to prawda, czy to fałsz?

Gdy odgadniesz, sygnał dasz.

− Konik polny w wodzie gra.

− Żaba dwie głowy ma.

− Biedroneczki są w kropeczki.

− Motyle mają ciepłe czapeczki.

− Stokrotka jest czerwona.

− Ważka jest większa niż wrona…

5. Zabawa z elementem dramy Jestem…

Dziecko losuje obrazek przedstawiający mieszkańca łąki (motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika polnego, ślimaka). Za pomocą ruchów i głosu przedstawia go.

Zajęcie dla 5 latków

Piątek 08.05.2020

Temat: Kim jesteś?

1. Zabawa Dokończ zdania.

Rodzic mówi początek zdania, a dzieci je kończą.

Miejscowość, w której mieszkam, to…

Lubię swoją miejscowość, bo…

Moje przedszkole znajduje się w…

2. Słuchanie wiersza Ewy Stadtmüller “Kim jesteś?”

Czy wiesz, kim jesteś?

− To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

− Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

− biało – czerwone.

Ojczyste godło

− orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

− mazurka dźwięki,

no i stolica

− miasto syrenki.

I jeszcze Wisła

co sobie płynie:

raz na wyżynie,

raz na równinie,

i mija miasta

prześliczne takie…

− Już wiesz, kim jesteś?

− Jestem Polakiem.

Rozmowa na temat wiersza.

− Co jest bliskie osobie z wiersza?

− Jakie znaki ojczyste?

− Co jest jeszcze bliskie?

− Kim jest osoba z wiersza? A wy, kim jesteście?

3. Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach – maj.

Gałązka bzu.

Wreszcie się zjawia

maj wystrojony

i bzu przynosi

pełne brzemiona.

Przez całe ranki,

całe wieczory

gra na fujarce

z wierzbowej kory.

Rodzic pyta:

− Jak nazywa się nowy miesiąc?

− Jaki miesiąc był przed nim? Jaki będzie po nim?

− Gałązki, jakiego krzewu przynosi nam maj?

− Co dzieje się w przyrodzie w maju?

4. Wymienianie przez dziecko nazw wszystkich miesięcy roku – od stycznia do grudnia. Określanie,

którym z kolei miesiącem jest maj.

5. Zabawa utrwalająca nazwy i kolejność miesięcy.

Rozmowa wprowadzająca:

Ile pór roku ma cały rok?

Ale rok to nie tylko mijające pory roku, ale również……. (miesiące)

Ile mamy miesięcy?

Gdzie to możemy sprawdzić …. (w kalendarzu)

W którym miesiącu zaczyna się rok? A w którym kończy? (odczytanie na kalendarzu)

A jaki mamy teraz miesiąc?

Śpiewanie na melodię “Panie Janie” nazw wszystkich miesięcy.

6. „Dziwny taniec” – poruszanie określoną częścią ciała przy muzyce.

Rodzic wyjaśnia dziecku że całe ciało musi być nieruchome. Tańczy jedynie ta część ciała, którą wywoła np. oczy, jeden palec, dwa palce, prawa dłoń itp. Podczas zabawy dziecko „tańczy” według własnego pomysłu.

7. Karty pracy

8. Warsztaty kulinarne - Muffinki czekoladowe

9. „Oto ja” – wykonanie przez dziecko autoportretu z wykorzystaniem materiałów naturalnych (patyków, gałązek, kamieni, plastrów drewna, kory, liści dopuszcza się materiały recyclingowe takie jak tektura, pudełka, sznurek, ścinki materiałów, śrubki).

Zadania dla 5 latków
Czwartek 07.05.2020
Temat: Dziwny dom

1.Słuchanie opowiadania pt.: „Dziwny dom” (brak informacji o autorze)
Wracamy ze spaceru. Moja mama i ja. Idziemy sobie, idziemy, rozmawiamy sobie, rozmawiamy
i wolnym krokiem zbliżamy się do naszej ulicy. A tam…
…Nie ma naszego domu! Zniknął! Na jego miejscu stoi stara, dziwna drewniana chatka.
– Mamo, co się stało z naszym… – przerywam i spoglądam na mamę. – Mamo, czy ty to
widzisz?
– Co mam widzieć, kochanie? Dlaczego masz taką zdziwioną minę? – mama uważnie
mi się przygląda. – Czy coś się stało?
– Mamo, nasz dom… Jest zupełnie inny… Ktoś go zamienił…
– Nie zauważyłam – mówi mama i wkłada do zamka ogromny, metalowy klucz. Gdy go
przekręca, żeby otworzyć drzwi, słychać trzaski i chrzęszczenia.
Ostrożnie popycham drewniane, ciemne drzwi zrobione z desek i boję się wejść do środka.
Nad moją głową wisi wielka pajęczyna, a na niej siedzi ogromny czarny pająk
i właśnie zjada resztę swojego śniadania.
– Mamo, co to jest? – pytam i chwytam mamę za rękę. Dlaczego mama wcale się nie
dziwi? Co to wszystko znaczy? Chyba ktoś zaczarował moją mamę i nasz dom… Ale to
nowe mieszkanie wcale mi się nie podoba…
Mama odsuwa nogą wielki kamień, leżący tuż przy drzwiach i wchodzi do środka. Bardzo
się boję i chce mi się płakać. To nie jest nasz śliczny domek… Ja chcę do siebie do
pokoju!
Wchodzę za mamą do środka i przyglądam się ciemnym ścianom. Widać na nich pajęczyny
i ślady kurzu, a na haku przy suficie wisi gniazdo os, z którego co chwilę wylatują
bzyczące owady.
Mama podśpiewuje pod nosem dziwną piosenkę, a ja podchodzę do drewnianego stołu
z grubym blatem. Widać na nim tłuste plamy i mnóstwo okruchów. Brudne talerze leżą
jeden na drugim, a na nich siedzą wielkie, grube muchy i zlizują resztki jedzenia. Fuj!
Nagle czuję, że coś dotknęło mojej nogi. Odskakuję od stołu i zaglądam pod stół.
– Mamo, tu jest koza! – mówię z trudem, bo łzy cisną mi się do oczu.
– Tak, kochanie. Przecież zawsze tu mieszka. A gdzie niby miałaby być? – śmieje się
mama, mieszając w ogromnym osmolonym kotle jakąś paskudnie cuchnącą potrawę.
– Mamo, co dzisiaj będzie na obiad? – pytam, próbując przejść pomiędzy pustymi butelkami
i starymi gazetami, leżącymi na podłodze.
– To co zwykle! – odpowiada uśmiechnięta mama, wkłada do kociołka brudną rękę
i wyjmuje z niego garść czegoś, co wygląda jak jedzenie znalezione na śmietniku. – Pieczone
pazurki jaszczurek i głowy karaluchów.
– Mamo! Mamo! Ja się boję!
Dookoła robi się zupełnie ciemno. Widzę sufit i okno. Spoglądam w bok i po chwili dostrzegam
jakąś dziwną sylwetkę, podchodzącą do mnie w blasku księżyca.
– Mamo! Mamo! – wołam coraz głośniej.
– Jestem tu! Nie bój się! – mama próbuje do mnie dojść, ale najpierw musi utorować
sobie drogę przez zagraconą podłogę.
Przyglądam się temu, co przesuwa na bok… Klocki… Puzzle… Tenisówki… Kurtka…
Hulajnoga…
Zaraz! To przecież moje normalne rzeczy! Już nie jestem w tym starym, brudnym, drewnianym
domu!
– Mamo! Śniło mi się, że mieszkamy w okropnej chatce! Tam było pełno śmieci! I pająków!
I rzeczy na podłodze!
– To był tylko zły sen… Nic się nie martw… A na wszelki wypadek jutro posprzątaj swój
pokój. Żebym mogła do ciebie dojść, gdy znowu przyśni ci się coś złego…
Mama uśmiecha się do mnie, przytula mnie mocno, przykrywa miękką, pachnącą kołderką
i daje mi cudownego mamowego buziaka. W czółko.

Rozmowa na temat opowiadania:
- Co zauważył chłopiec wracając z mamą ze spaceru?
- Jaki dom śnił się chłopcu?
- Co mama robiła w kuchni?
- Co wisiało na haku przy suficie?
- Jakie zwierzę mieszkało razem z chłopcem i mamą w drewnianym domu?
- Co czuł chłopiec widząc to wszystko?
- Kto mieszka w twoim domu?
- Dlaczego dom jest ważnym miejscem?

2. “Różne domy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia przedstawiające różne domy (wolnostojący, bliźniak, mieszkanie w bloku lub w kamienicy).
Dziecko wskazuje różnice i podobieństwa. Rodzic tłumaczy, że wszyscy mają domy, które chociaż wyglądają inaczej, dla każdego są wyjątkowym miejscem (to w domu można czuć się bezpiecznie, być blisko rodziny, schronić się przed zimnem, deszczem, otaczać się ulubionymi przedmiotami).

3.„Tworzymy rymy” – ćwiczenia z rymami.
Dzieci tworzą rymy do podanego przez rodzica słowa np.:
domy – tomy – łomy – łakomy – dyplomy …

4. „Czyj to dom? – rozwiązywanie zagadek.
Nie ma okien ani drzwi,
piesek w niej spokojnie śpi.
Domek każdego pieska,
który tam szczęśliwy mieszka. /buda dla psa/

Lis mieszka w norze
w kotlince śpi zając,
a gdzie wiewiórki mieszkają? /dziupla/

Jaki to domek,
niepotrzebny latem,
zimą co dzień karmi
zwierzęta skrzydlate? /karmnik/

W tym domku stojącym
w ogródku pszczelarza
rój pszczół pracowicie
słodki miód wytwarza. /ul/

5. „Domek na kurzej nóżce” – zabawa z elementem równowagi.
Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło stop! zatrzymują się i rodzic mówi: „Domku, domku na kurzej nóżce, obróć się dookoła i stań do mnie przodem!” Dziecko obraca się dookoła i staje na jednej nodze przodem do rodzica. Po chwili stania biega, zatrzymuje się na słowa: : „Domku, domku na kurzej nóżce, obróć się dookoła i stań do mnie tyłem!” obracają się dookoła i stają na jednej nodze tyłem do nauczyciela.

Środa 06.05.2020

Temat: Mój dom

1. „Jakie figury rysuję?” – słuchanie wiersza o figurach

Rodzic czyta wiersz i ilustruje go na szarym papierze – rysuje figury geometryczne

występujące w wierszu.

Trzy kreski, trzy kąty,

Rysuję trójkąty.

Już każdy dzieciaczek

Trójkątny ma szlaczek.

Kwadraciki bardzo lubię

W tej rodzinie się nie nudzę.

Kwadrat równe boki ma

Każde dziecko kwadrat zna.

Jest w rodzinie też prostokąt

Spójrz na niego, wytęż oko.

Po dwa boki: długie, krótkie,

Narysuję za minutkę.

Są w rodzinie też kółeczka

Okrąglutkie jak piłeczka.

Brak w nich rogów oraz kątów

Tym się różnią od trójkątów

2. Rozmowa na temat wiersza:

- Jakie figury geometryczne wystąpiły w wierszu?

Dzieci wybierają z mozaiki geometrycznej figury, które wystąpiły w wierszu. Następnie segregują je do obręczy oznaczonych kartonikami z odpowiednim kształtem (trójkąt, kwadrat,koło, prostokąt).

- Powiedz, jak wygląda każda z nich?

3. Zabawa „W jakim domu mieszkasz?”

Rodzic recytuje rymowankę i zwraca się do dziecka:

„Każdy z nas dom swój ma

Masz go ty i mam go ja

Bardzo proszę powiedz mi

W jakim domu mieszkasz ty?”

Dziecko odpowiada na pytanie: w jakim domu mieszka, opisując słowami jego wygląd.

4. Praca plastyczna „Mój dom” – rysowanie kredkami

5. Kończenie rozpoczętych zdań:

- Kiedy jestem w domu czuję się …….

- Lubię, gdy w moim domu …….

- Chciałbym, aby mój dom …..

6. „Jak wygląda mój dom” – wypowiedzi dzieci na podstawie wykonanego rysunku.

Wybrane dziecko z grupy opowiada jak wygląda dom, który narysował.

Porównywanie domów z użyciem określeń: mniejszy - większy, niższy - wyższy.

Przeliczanie pięter, okien.

7. „Dom i pomieszczenia, które się w nim znajdują”

Dziecko wymienia pomieszczenia, które znajdują się w domu: kuchnia, łazienka, pokój, sypialnia, garaż, kotłownia, spiżarnia. Następnie określa do czego one służą.

8. „Jaki to element domu? zabawa dydaktyczna.

Rodzic pokazuje figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, koło, i prostokąt.

Zadaniem dziecka jest określić jaki element domu możemy przedstawić za pomocą określonej

figury geometrycznej np.:

Kwadrat – okna, ściana domu

Koło – okno,

Trójkąt – dach,

Prostokąt – drzwi, okno, ściana domu

Następnie dzieci układają z wybranych figur geometrycznych dom.

9. Słuchanie opowiadania pt.: „Bajeczka o kształtach” (brak informacji o autorze)

W mojej bajeczce jest domek malutki. Mieszkają w tym domku różnokształtne ludki. Jeden

jest okrągły, drugi kwadratowy. Małe trójkąciki wkładają na głowy. Domek ich malutki

z kwadratów ma ściany. Daszek ma trójkątny, pięknie malowany. Drzwiczki prostokątne

prowadzą do środka. W środku oba ludki każdy może spotkać. A czasem, gdy

pada i brzydko na dworze. Gdy nie chcą wyjść z domu o jesiennej porze, w oknach

w kształcie kółek dwa ludki siadają i przez te okienka na dzieci zerkają.

10. Rozmowa na temat opowiadania:

- Jakie ludki mieszkają w domku?

- Z jakich figur geometrycznych zbudowany jest domek?

- Co robią ludki gdy pada deszcz i brzydka pogoda na dworze?

11. „W jakim pomieszczeniu jestem? – zagadki pantomimiczne.

Dziecko/rodzic przedstawia scenkę, w której ma pokazać za pomocą mimiki, gestu i ruchów w jakim pomieszczeniu w domu obecnie przebywa np. odkręca wodę w kranie, myje ręce, osusza je ręcznikiem.

rodzic/dziecko odgadują jakie to pomieszczenie /łazienka/.

Wtorek: 05.05.2020
Temat: Małe miasteczko

1. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.

Rozmowa na temat wiersza.
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

2. Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

3. Zabawy konstrukcyjne.
Dziecko budują różne domy z klocków. Następnie porównuje powstałe budowle, wykorzystując
następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dziecko zachęca rodzica do kupna powstałego
domu poprzez reklamę. Poszukują jak największej liczby argumentów przekonujących
potencjalnych klientów do zainteresowania się danym budynkiem.

4. Spacer po swojej miejscowości, osiedlu - z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Zadaniem dziecka na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic,
− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.

5. “Nasze domy” - rozmowa tematyczna na podstawie ilustracji przedstawiających wieś i miasto, zwrócenie uwagi dzieci na wygląd budynków, domów, ulice i znajdujące się na nich obiekty.
Dziecko odpowiada na pytania:
Czym róznią się ulice wsi i miasta?
W jakich domach mieszkają ludzie na wsi, a w jakich w mieście?
Co znajduje się na ulicach wsi a co na ulicach miasta?

6. Zabawy z kostkami
Dodawanie z użyciem kostek.
Dziecko rzuca dwiema kostkami.. Po wyrzuceniu liczy oczka.
Podaje wynik. Uzasadnia go. Np. 5 i 4 to 9. (pięć dodać cztery to dziewięć).

7. „Gdzie jest miś” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic posługując się pluszowym Misiem umieszcza go w różnych miejscach.
Zadaniem dziecka jest określenie, gdzie jest miś? / np. na krześle, na dywanie, na
półce obok lalki, pod stołem …/. Na zakończenie miś wraca na swoje miejsce w pokoju lub
do domu wybudowanego z klocków przez dziecko.

Poniedziałek 04.05.2020
Temat: Dzień Strażaka
1. Rozwiązywanie zagadek
,,Nie smok żaden, nie ma pyska,
dymem zionie, iskry ciska, w lesie
pożre krzaki, drzewa,
popiół potem wiatr rozwiewa” (pożar)
,,Kto pracuje w hełmie,
pnie się po drabinie,
kiedy syczy ogień i gdy woda płynie?” (strażak)

2. Dzień strażaka - https://view.genial.ly/5ead26517b8ef50d76d20c7a/interactive-content-dzien-strazaka?fbclid=IwAR1v3IsJGK5grwhpAKknTLrDBKX6XscaU2iMPbksSHPd0q-vewKpMiuVwEI

3. Pali się! - zabawa ruchowa przy piosence
Dziecko bierze do ręki coś, co posłuży mu za kierownicę strażackiego wozu. Przy muzyce porusza się ostrożnie po pokoju naśladując odgłosy syreny alarmowej.
https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM

4. Słuchanie opowiadania “Niezapomniane urodziny Wojtusia” J. Niedbała
W pewien piękny, wiosenny dzień Wojtuś obchodził swoje czwarte urodziny. Już od samego rana nie mógł się doczekać chwili, gdy jego dom będzie pełen gości i niespodzianek, które przygotowywali dla niego rodzice. Nawet słońce i wesołe zabawy siostry na podwórku nie zainteresowały go na tyle, żeby odejść od mamy, która wciąż krzątała się w kuchni, przygotowując wspaniały tort. Tylko na chwilę poszedł z tatą wieszać balony, którymi miał być udekorowany salon. Kiedy wszystko było gotowe i cały dom lśnił czystością, mały jubilat wrócił do kuchni zobaczyć, czy nie powinien w czymś przypadkiem pomóc swojej mamie. Co prawda mamy tam nie było, ale za to na stole stał pyszny, czekoladowy tort w kształcie samochodu. Szczęśliwy Wojtuś uśmiechnął się, oglądając dzieło swojej mamy. Nagle jego uwagę przykuło małe pudełeczko. Znajdowało się wysoko nad kuchenką, jak zawsze. Chłopiec nigdy nie miał okazji zobaczyć go z bliska. Teraz było na wyciągnięcie dłoni. Zaczął wspinać się na palce, żeby zobaczyć, co to jest. Wtedy do kuchni weszła starsza siostra Wojtusia i krzyknęła:
– Nie ruszaj tortu! Jeszcze troszkę musisz poczekać.
– Wiem, wiem – powiedział Wojtuś. – Ja wcale nie ruszam tortu.
– Zobacz, tu jest jakieś pudełeczko! Może to prezent dla mnie? – Uśmiechnął się Wojtuś, pokazując je siostrze.
– Zostaw to! – nakazała stanowczo dziewczynka. – Zaraz wróci mama i na pewno będzie zła, że bawisz się w kuchni, a nie na podwórku.
– Oj wiem, wiem. Ale chyba nic się nie stanie, jak sobie to pudełko obejrzę?
– Dobrze ci radzę, odłóż to i chodź ze mną. Właśnie kończę budować zamek, pomożesz mi zrobić most – powiedziała Kasia, nalewając wodę do wiadra.
Dziewczynka wyszła z kuchni i chociaż Wojtuś uwielbiał budować mosty i wlewać wodę do korytka pod nimi, to w dalszym ciągu nie dawało mu spokoju malutkie pudełeczko leżące na stole. Rozejrzał się wokoło i kiedy zobaczył, że jest w kuchni zupełnie sam, wziął je do ręki i schował się za firanką, żeby nikt go nie widział. Gdy otworzył tajemnicze pudełko, na podłogę wysypało się mnóstwo malutkich patyczków, które kiedyś gdzieś już widział. Wtedy przypomniał sobie, że mama często ich używa w kuchni i nieraz tak ładnie się świecą… Chłopiec bardzo chciał, żeby i tym razem zaświeciły tak ładnie jak wtedy, kiedy mama trzyma je w ręce. Wziął jeden z patyczków i potarł nim o pudełko. Przez chwilę widział to śliczne światełko, ale nagle coś zapiekło go w palec, więc wyrzucił przed siebie resztkę zapałki. Upadła tuż pod zasłoną, która momentalnie zajęła się ogniem.
– Mamo, mamo! – wołał przerażony Wojtuś, kiedy zobaczył, że zasłona się pali. Więcej już chłopiec niewiele pamięta, poza tym, że bardzo się bał. Mama dzwoniła po straż pożarną, a tata szybko wyprowadził wszystkich w bezpieczne miejsce przed domem. Straż pożarna przyjechała bardzo szybko i natychmiast opanowała sytuację. Co najważniejsze, nic nikomu się nie stało. Wojtuś już nigdy nie zapomni swoich czwartych urodzin. Nie zapomni też tego, że dzieciom nie wolno się bawić zapałkami.
Rozmowa na temat opowiadania:
Jaki przedmiot tak bardzo zaciekawił Wojtka?
Co poradziła Wojtkowi siostra?
Dlaczego chłopiec nie posłuchał siostry?
Co się stało, gdy Wojtek zaczął bawić się zapałkami?

5. “Kicia kocia poznaje strażaka” https://www.youtube.com/watch?v=u42rsaYzrO0


Czwartek 30.04.2020

Temat: Dzień Flagi

1. Słuchanie opowiadania “Dzień Flagi” - M. Strękowskiej-Zaremby

https://flipbooki.mac.pl/…/npoia-bbplus-…/mobile/index.html…

W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki.

– A po co? – spytała Lenka.

– Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan.

– Na czerwony – powiedział Szymek.

– Nie. Na biały – sprostowała Ada.

– A po co? – ponownie spytała Lenka.

– Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani. – Tylko wojsko maszeruje.

My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.

– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze.

Z tej okazji możemy nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani.

– Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle.

– Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert.

– To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek.

Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację.

Jeśli już wręczać prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom,

którzy z pewnością nie są ani flagami, ani chorągiewkami.

Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada,

jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy.

Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste.

Wymagało szczególnej uwagi.

Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki,

musieli malować od nowa.

Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona.

Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy.

– Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów.

Komary są strasznie trudne do wykonania – pocieszyła ją Lenka.

– Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much,

tylko czerwony pas na białej chorągiewce.

W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu.

Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę.

Dzieci machały nimi, aż furczało.

Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego.

Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem.

Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących.

– O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski.

Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką

i że jest Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie.

– Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała.

– Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka.

Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom.

Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.

Rozmowa na temat opowiadania:

− Po co przedszkolaki malowały flagi?

− Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką?

− Z czego była dumna?

2. „Flaga” – ćwiczenia oddechowe.

Dziecko przenosi skrawki papieru w kolorze białym i czerwonym za pomocą słomki (rurki) tak, aby ułożyć na stoliku flagę Polski.

Dziecko chwyta wargami słomkę lub rurkę i za pomocą wdechu powietrza łapie wybrany przedmiot /papier/, by przemieścić go w inne miejsce, pozostawia dany przedmiot robiąc wydech.

3. ”Flagi duże, flagi małe” – segregowanie flag według wielkości, przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów.

4. „Dokończ zdanie”- zabawa dydaktyczna.

Moja ojczyzna to.......

Godło Polski to..........

Gdy słyszymy hymn, należy.......

Nasze symbole narodowe to..........

Flaga Polski ma barwy................... itp.

5. Praca plastyczna - https://ekodziecko.com/polska-flaga-dla-dzieci

6. Kółko kulinarne - Krakersy biało - czerwone





Archiwum do 24.04.
https://docs.google.com/document/d/1vcFBeDYHogWSl9zsdst_qGYV1zA_H0N3ULf3SqKH29o/edit?usp=sharing
Przedszkolowo.pl logo