Domowe Przedszkolaki 6-latki

23.06.2020r. (wtorek)
Temat dnia: Dzień dobry, to już lato
1. Piosenka „Cztery pory roku”.
https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY&feature=youtu.be
Posłuchaj piosenki i przypomnij, jakie są pory roku.
2.„Pory roku – połącz w pary”. Gra on – line.
Rodzic czyta nazwy pór roku, dziecko łączy obrazki z ich nazwami.
https://wordwall.net/pl/resource/2940426/polski/pory-roku
3. Rozwiązywanie zagadki.
Jak dostrzegłeś/aś, na dworze jest coraz cieplej, częściej świeci nam słońce, ubieramy się też coraz lżej, zakwitło wiele drzew, a przed nami długo wyczekiwane wakacje. Więc to czas na kolejną porę roku. Czy domyślasz się, jaką? Odgadnij zagadkę:
O tej porze roku
są najdłuższe dni,
a słońce z wysoka
grzeje nas i lśni. ( Lato)
4. ,,Powitanie lata" – rymowanka.
Usiądź z rodzicem na przeciwko siebie, wypowiadajcie tekst powoli, a następnie coraz szybciej.
Dzisiaj lato pozdrawiamy- klaszczemy o swoje ręce i rodzica
i wesołe - 2x prawą ręką, 2x lewą
miny - obrót z uśmiechem wokół własnej osi (uśmiech)
mamy - klaszczemy 2x o ręce rodzica
5.Wysłuchanie wiersza E.Bełczewskiej- ,,Za co lubimy lato?."
Za co lubimy lato?
Za słońce co jasno świeci,
za bawiące się na podwórku dzieci,
za leśne poziomki, maliny, jagody,
za spacery z rodzicami do parku, na lody,
za wakacje, wyjazdy nad morze, jeziora i w góry,
za babki z piasku i lot latawca hen wysoko w chmury.
A za co jeszcze lubimy lato?
Za łąkę pełną kwiatów, biedronek i bąków,
za żabki kumkające koncerty wieczorne,
za kolorową tęczę co cudnie się mieni,
za parki ze śpiewem ptaków w soczystej zieleni.
I lato za to lubimy…
Że daleko jeszcze do zimy!
6.,,Lubię lato" - dokończ zdanie - zabawa słowna.
Dziecko dopowiada zdanie: lubię lato, bo … (ponieważ…, gdyż…)
7. ,,Ćwiczenia w liczeniu w podskokach" - utrwalamy liczenie do dziesięciu poprzez zabawy
i ćwiczenia muzyczno-ruchowe
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg&feature=youtu.be

22.06.2020r.(poniedziałek)

Temat dnia: Rozwiązujemy łamigłówki.

1. Przeciwieństwa.

Obejrzyj filmik, a następnie spróbuj wymyślić jak najwięcej przeciwieństw. Można zaprosić do zabawy także rodzica lub rodzeństwo i zrobić zawody, kto wymyśli ich więcej (na zmianę). Inna wersja to taka, że np. rodzic podaje słowo określające jakąś cechę, a dziecko dopowiada słowo przeciwstawne.

https://www.youtube.com/watch?v=cS-ZHjeRUdM

2. Rusz główką - prawda czy fałsz?

• Jeśli dzisiaj jest poniedziałek, to pojutrze będzie sobota.

• Są trzy pory roku.

• Tydzień ma siedem dni.

• Czwarty dzień tygodnia to piątek.

• Ostatni miesiąc roku to grudzień.

• Jeśli dzisiaj jest poniedziałek, to wczoraj była niedziela.

• Dzisiaj jest piątek, jutro będzie sobota.

• Wieczorem jemy śniadanie.

3. Rozwiązywanie zadania tekstowego - rozumienie słuchanego tekstu.

Treść zadania należy dziecku odczytać powoli, tylko raz, wcześniej zwrócić jego uwagę na to, aby uważnie słuchało.

Treść zadania (za: Helena Adamczyk, Joanna Juszczak-Guca):

Pusty autobus wyjechał z zajezdni. Na pierwszym przystanku wsiadło dwóch pasażerów. Na drugim przystanku wsiadło trzech i nikt nie wysiadł. A na trzecim przystanku wysiadł jeden pasażer i nikt nie wsiadł. Ile było przystanków?

4. Wykluczanie ze zbiorów.

Zastanów się, która z wymienionych przedmiotów nie pasuje do pozostałych (wykluczenie ze zbioru). Wytłumacz dlaczego? Powiedz co łączy ze sobą pozostałe rzeczy. Jak można je ogólnie nazwać?

a) krzesło, łóżko, stolik, telefon, szafa

b) telewizor, garnek, odkurzacz, suszarka do włosów, mikser

c) jabłko, gruszka, śliwka, ogórek, banan

d) rękawiczki, kurtka, czapka, szalik, narty

5. Figurowe sudoku. (załącznik)

Zadaniem dziecka jest wycięcie figur i ułożenie ich na planszy tak, aby figury nie powtarzały się ani w rzędzie, ani w kolumnie. (Jeśli wydrukowanie jest niemożliwe, można narysować dziecku planszę na kartce, a dziecko będzie rysowało figury w poszczególnych polach)

6. Karty pracy (załączniki)

7. Praca techniczna-Kotek orgiami.

https://miastodzieci.pl/zabawy/koci-obrazek/

17.06.2020r. (środa)

Temat dnia: Na zawsze zapamiętasz.

1. Zabawa Wakacje.

Dla dziecka: kartka, kredki.

Rysowanie w prawym górnym rogu kartki słoneczka, z jednoczesnym wypowiadaniem

zdania: Wakacje muszą być słoneczne. Rysowanie w lewym dolnym rogu kartki kwiatka

i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być pachnące. Rysowanie w lewym górnym rogu

kartki lodów i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być słodkie. Rysowanie w ostatnim,

pustym rogu kartki skrzyni i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być tajemnicze. Określanie,

który to róg. Rysowanie na środku kartki siebie na wakacjach.

2. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 80.- Ćwiczenia w czytaniu.

Dzieci czytają samodzielnie lub z pomocą rodzica.

https://flipbooki.mac.pl/…/oia-litery-li…/mobile/index.html…

3.Zabawa ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

4. „ Zabawy z Supełkiem”– rozwiązywanie zadań tekstowych i zagadek matematycznych – kształtowanie umiejętności odejmowania w zakresie 10.

Potrzebne będą karteczki z cyferkami od 1-10 oraz jedna ze znakiem „-” i „=”. Posłuchajcie treści zadań i w trakcie układajcie działania układając przed sobą karteczki z odpowiednimi liczbami i znakiem – i =.

– Supełek mówi: Mam dziś nudny dzień, choć zapowiadał się bardzo wesoło. Dziś miało do mnie przyjść 10 kolegów (zabieracie karteczkę z liczbą 10), ale dwóch zadzwoniło, że nie przyjdzie (zabieracie karteczkę z ze znakiem – i 2). Ilu będę miał gości? Ułóżcie działanie:

10-2=8

Ale to nie koniec, potem zadzwoniło jeszcze trzech, że też nie przyjdą. (zabierzcie 8 i 3 i znak -). Ilu kolegów zostało? Ułóżcie działanie:

8-3=5

– Ania miała urodziny i zaprosiła 9 koleżanek, niestety 2 dziewczynki zachorowały i nie mogły przyjść. Ile dziewczynek pojawiło się na urodzinach Ani? Ułóżcie działanie.

9-2=7

– Mama wstawiła 8 tulipanów do wazonu, po dwóch dniach 5 z nich zwiędło i trzeba je było wyrzucić. Ile kwiatów zostało w wazonie? Ułóżcie działanie: 8-5=3

5.Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=WwX7evXD2AE

Poproś rodziców, aby przygotowali dla ciebie 10 jednakowej długości patyczków ( np. do szaszłyków, do lodów, wykałaczki, lub po prostu paski papieru równej długości i szerokości).

Uwaga! Dziecko kończące edukację przedszkolną powinno znać podstawowe figury geometryczne jak koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt ( z brył przestrzennych - kulę i sześcian). Jednak warto w różnych sytuacjach i zabawach zapoznawać go z innymi figurami i ich nazwami. Jeśli w poniższym zadaniu nie będzie potrafiło ułożyć lub powiedzieć nazwy "innych" figur, to nic takiego, można razem z dzieckiem je ułożyć i nazwać.

Wykonaj teraz polecenia:

- ułóż figurę geometryczną z 3 patyczków (trójkąt)

- ułóż figurę geometryczną z 4 patyczków (np. kwadrat lub romb)

- ułóż figurę geometryczną z 5 patyczków (trapez)

- ułóż figurę geometryczną z 6 patyczków (prostokąt lub równoległobok)

- ułóż 2 figury z 10 patyczków, których jeszcze dotąd nie ułożyłeś (kwadrat lub romb, prostokąt lub równoległobok)

Jakiej figury nie można ułożyć z patyczków? (koło)

6. Karty pracy (załączniki).

7. Praca plastyczna- „Lody”.

https://dzieciakiwdomu.pl/…/lody-praca-plastyczna-na-upalne…
16.06.2020r. (wtorek)
Temat dnia: Liczymy patyczki.
1.Nauka piosenki „A my nie chcemy jeszcze iść”
Dzisiaj zaczynamy od przypomnienia piosenki na zakończenie przedszkola.
A my nie chcemy jeszcze iść…
1. Kończymy już przedszkole, do szkoły czas,
zeszyty i tornistry wołają nas,
A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.

Ref. Tak bardzo nam tu dobrze,
że nie chcemy wcale jeszcze iść. (2x)

2. Wakacje szybko miną, a potem już,
zadzwoni pierwszy dzwonek, lekcje tuż-tuż
A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.

Ref. Tak bardzo nam tu dobrze,
że nie chcemy wcale jeszcze iść.(2x)

3. Lecz co tu robić, w życiu zawsze tak jest,
że upływają lata, starszym się jest.
A my nie chcemy, nie chcemy starsi być.

Ref. Tak bardzo nam tu dobrze,
że nie chcemy wcale jeszcze iść.(2x)
https://www.youtube.com/watch?v=qmvipCo922w
2. Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków.
Patyczki w różnych kolorach(można wykorzystać klocki), znaki, liczby.
Dziecko bierze sobie tyle patyczków, ile ma palców u rąk.
•• Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych.
Dziecko układa z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określa, ile patyczków potrzebowało
do ułożenia kształtu każdej figury.
•• Układanie patyczków według kolorów.
Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków. Np. 3 + 4 + 3 = 10
•• Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.
Układają działanie:10 – 3 = 7
•• Odkładanie patyczków, np. czerwonych.
Układają działanie: 7 – 3 = 4
3. Ustalanie równoliczności dwóch zbiorów.
• Zabawy klockami.
* Rodzic ustawia dziewięć klocków w szeregu, dziecko je przelicza. Potem pod nimi ustawia też dziewięć klocków, tej samej wielkości i tego samego kształtu, ale w innym kolorze. Dziecko też je liczy.
Których klocków jest więcej?
Dziecko na pewno odpowie, że jest ich tyle samo. Wówczas rodzic rozsuwa klocki w drugim szeregu i pyta:
A teraz gdzie jest więcej klocków?
* Rodzic układa w szeregu dziewięć klocków, a pod nimi układa też dziewięć klocków, ale większych. Dziecko liczy klocki.
Których klocków jest więcej?
* Rodzic układa w luźnym szeregu dziewięć klocków (odstępy między nimi wynoszą około 5 cm). Dziecko je przelicza. Pod nimi układa dziewięć klocków tego samego kształtu i tej samej wielkości, ale w innym kolorze (też są tak rozsunięte). Dziecko je przelicza..
-Których klocków jest więcej?
Potem rodzic zbliża do siebie klocki z drugiego szeregu.
-A teraz gdzie jest więcej klocków?
4. Zabawa „Z jakim miejscem się kojarzą?”.
Dziecko mówi, z jakim miejscem kojarzy mu się, np. szyszka, szpilki, sowa, jagody, poziomki – las; muszla, piasek, statek, parasol plażowy, latarnia morska – morze; plecak, kolejka linowa, szarotka, trapery – góry; kwiaty, pszczoła, żaba, motyl – łąka; traktor, kosa, gęsi, krowa – wieś.
5. Utrwalanie nazw miesięcy na podstawie fragmentu wiersza Krystyny Datkun-Czerniak Rok.
Podczas recytacji wiersza rodzic nazywa miesiące, wypowiadając nazwy bezgłośnie, poruszając samymi ustami. Dziecko podaje głośno nazwy miesięcy w odpowiedniej formie. Podczas ponownego słuchania wiersza klaszcze, kiedy usłyszy nazwę miesiąca.
W styczniu Nowy Rok przychodzi,
często mrozem grozi.
W lutym czyni tak samo.
W marcu bywa jak w garncu (…).
Kwiecień z majem
w zieleni skąpane (…).
Czerwiec obiecuje
radości wiele, bo
– moi przyjaciele –
lipiec i sierpień to wakacji czas (…).
Wrzesień i październik
zmieniają kolory ziemi (…).
W listopadzie
smutek na drzewach się kładzie.
A w grudniu zmęczony pracą Stary Rok
żegna się i… zaprasza Nowy Rok. (…)
6. Ćwiczenia logorytmiczne.
Dziecko wykonuje ruchy wymienione w rymowance.
Zrób do przodu cztery kroki
i rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
bo zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroki trzy,
by koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
na klaskanie też masz chęć.
Wkoło obróć się raz-dwa,
skacz jak piłka: hop-sa-sa.
Ręce w górę i na boki,
zrób zajęcze cztery skoki.
Gdy się zmęczysz, poleż sobie,
w przód wyciągnij nogi obie.

10.09.2020r. (środa)
Temat dnia: Słoneczny uśmiech
1. Słuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.
Nadchodzą wakacje,
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
śle więc przedszkolak.
I tym uśmiechem
ze słonkiem razem
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże.
Promienny uśmiech
prześle też górom,
by się nie kryły
za wielką chmurą.
Ma jeszcze uśmiech
dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje
słoneczko świeci.
2. Rozmowa na temat wiersza.
− Kto przesyłał uśmiechy?
− Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?
−Dlaczego przesyłał je dzieciom?
3.Rebus fonetyczny – Co to za pojazdy?
Dziecko różnicuje pierwsze głoski w wyrazach. Dokonuje ich syntezy po wymienieniu
ich przez rodzica i odgaduje nazwy różnych pojazdów, np.
- rak, oko, walizka, ekran, ręka– rower;
- sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka, orzech, torba – samolot;
-miś, okulary, tort, obraz, rower – motor;
-spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka, kot – statek.
4. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.
Dziecko słucha zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiada ich zakończenia – rozwiązania.
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)
Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)
5. Zabawa ruchowa Łódka na falach.
Dziecko siada skrzyżnie, wykonuje małe skłony boczne z jednej strony na drugą – łódka
kołysze się na małych falach. Potem wykonuje głębsze skłony – duże fale, rękami uderza
z boku o podłogę, dziecko naśladuje głosem uderzanie fal o burtę łódki – chlup, chlup.
6. Obejrzenie filmików dotyczących bezpiecznego zachowania w górach i nad wodą.
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLioBezpieczeństwo w górach
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA Bezpieczne wakacje nad wodą
7. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 78–79.
Czytanie wyrazów. Pisanie po ich śladach. Czytanie tekstu. Odpowiadanie na pytania.
Wskazywanie odpowiednich zdjęć.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=81
8. Karty pracy (załączniki)
9. Teraz sprawdź, czy zapamiętałeś jak bezpiecznie zachowywać się na wakacjach - utrwalenie i sprawdzenie zasad bezpiecznych wakacji poprzez odpowiedź
TAK lub NIE na zadane pytania:
- Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
- Czy w lesie można palić ognisko?
- Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
- Czy na plaży można zakopać śmieci?
- Czy w górach można spacerować w klapkach?
- Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
- Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
- Czy w lesie można hałasować?
- Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
- Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
- Czy można samemu oddalać się od opiekunów?
- Czy można iść w góry bez przygotowania?
- Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomą osobę?
- Czy kąpiemy się w miejscach strzeżonych w obecności dorosłych?
- Czy w czasie wędrówek po lesie zbieramy tylko jadalne grzyby?
- Czy zaczepiamy obce psy, bez zgody i obecności właściciela?
10. Układanie puzzli – Łąka latem.
wyprawka, karta z puzzlami przedstawiającymi łąkę latem

05.06.2020r.(piątek)

Temat dnia: Moje prawa i obowiązki.

1. Ćwiczenia gimnastyczne.

*Malowanie" - ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci wcielają się w role malarzy. Rodzic przygotowuje trzy różne instrumenty( lub ustala 3 różne dżwięki np. klaskanie, tupanie, szelszczenie woreczkiem...). Przy dźwiękach pierwszego dzieci wspinają się na palce i pokazują gestami, że malują sufit. Gdy słyszą drugi, stają na całych stopach i udają, że malują ścianę. Przy trzecim kucają i odgrywają rolę, że malują podłogę.

*„Malowanie oburącz" - ćwiczenie motoryki dużej. Dziecko w powietrzu rysuje dowolne obrazki, powtarzając słowa: Gdy wspólnie pracują ręce, możesz napisać więcej.

2. "Zabawa - nasze prawo" - zapoznanie z wierszem W. Szwajkowskiego. Poznanie swoich praw.

Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

Z kolegami albo sami,

bez zabawek, z zabawkami,

czy w mieszkaniu, czy na dworze,

każde z nas się bawić może.

Kto się bawi, ten przyznaje,

że zabawa radość daje,

i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.

*Pytania do wiersza:

- Co dzieci lubią robić?

- Czym jest zabawa?

- W co Wy lubicie się bawić?

- Z kim lubicie się bawić?

3. Obejrzenie filmu o prawach dziecka.

https://www.youtube.com/watch…

4. Rozmowa z dzieckiem na temat „Co to są prawa?”. Jakie dzieci mają prawa a jakie obowiązki.

Pomocne ilustracje znajdują się w załącznikach.

5.Prawda - nieprawda" - zabawa ćwicząca logiczne myślenie.

Rodzic wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe, klaszcze, jeśli nieprawdziwe - tupie nogami.

Przykładowe zdania:

- Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.

- Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.

- Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.

- Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).

- Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.

- Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.

- Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).

- Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.

6.Ilustrowanie treści wiersza ruchem.

Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają i zataczają rękami koło)

Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)

Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)

układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).

02.06.2020r.(wtorek)
Temat dnia: Co jest cięższe, a co lżejsze?
1. Poranna zabawa przy piosence „Tu paluszek”.
https://www.youtube.com/watch?v=nCrMC4FzCiU
2.Rozwiązanie zagadki- wprowadzenie do tematu zajęć.
"Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie. A co ile waży, pokaże najlepiej”
Czytanie globalne wyrazu WAGA (podział wyrazu na sylaby, głoski, określenie na jaką głoskę zaczyna się wyraz WAGA).
3. Zapoznanie z różnymi rodzajami wag. (załączniki)
Odczytanie przez dziecko nazw wag.
Dziecko odpowiadają na pytania rodzica: „Do czego (w jakim celu) używamy wagi?”, „Gdzie możemy się spotkać z wagą (waga sklepowa, kuchenna, lekarska, łazienkowa, jubilerska, towarowa. )
4. Poznanie zasad ważenia:
sprawdzamy, czy szalki (tacki) po obu stronach wagi są puste,
do jednej szalki wkładamy, co chcemy zważyć,
do drugiej szalki wkładamy klocki, (odważniki większe) i guziki, (odważniki mniejsze),
dążymy do tego. aby "dzióbki" wagi się stykały, (wtedy będzie taki sam ciężar),
większe rzeczy wcale nie muszą być cięższe,
ustalamy, ile klocków i guzików waży nasz przedmiot.
5. Zabawa ruchowa „Jestem wagą”
Praca ramion: równoważenie – ramiona wyciągnięte w bok tak, jak ramiona wagi; w lewej szalce jest większy ciężar – opuszczenie lewego ramienia; w prawej szalce jest większy ciężar – opuszczenie prawego ramienia.
6.Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.
Do przeprowadzenia ćwiczeń będzie nam potrzebna waga szalkowa. Jeśli ktoś nie ma w domu takiej wagi to można ją zrobić z wieszaka ubraniowego i dwóch foliowych toreb. (zdjęcie w załączniku)
Potrzebne będą: klocki, miś.
Rodzic przygotował klocki i misia.
Rodzic mówi, że dziecko będzie porównywać wagę (masę) misia i klocków.
• Pierwsza sytuacja.
Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.
−Co jest cięższe? Po czym to poznałeś/aś?
−Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś/aś?
• Druga sytuacja.
Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.
− Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
− Po czym poznałeś/aś, że cztery klocki ważą tyle co miś?
(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
• Trzecia sytuacja.
Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.
− Co jest cięższe? Po czym to poznałeś/aś?
− Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś/aś?
7. Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.
Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie
Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
8. Zabawa-„Lekki jak piórko, ciężki jak słoń”
Do tej zabawy można włączyć dowolną piosenkę. Na przerwie w muzyce Rodzic wydaje dziecku polecenia: lekko jak piórko – dziecko porusza się po pokoju szybko na palcach, ciężko jak słoń – powoli, ciężko, głośno tupiąc.


01.06.2020r.(poniedziałek)
Kochani, dzisiaj 1 czerwiec- Dzień Dziecka
Z tej okazji życzę Wam,
aby wszystkie fajne dni
w żółwim tempie upływały
i w przygody opiewały.
By nie było porannej pobudki,
a wiatr rozwiewał wszystkie smutki.
Temat dnia: Piłka dla wszystkich.
1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Piłka dla wszystkich.
Książka (s. 82–83)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=84
Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie
siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po boisku najszybciej z całej drużyny i strzelał najwięcej
goli.
– Brawo, Franek! – krzyczeli kibice.
– To najlepszy zawodnik! – rozlegały się głosy.
Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, że to był
tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem. Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać,
i robiło mu się wtedy bardzo smutno.
Ada przyjaźniła się z Frankiem i bardzo lubiła się z nim bawić. Pewnego dnia zauważyła, że
chłopiec jest wyjątkowo radosny. Miał roześmiane oczy i wesoło pomachał do niej, gdy tylko
pojawiła się w sali. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest tego przyczyną. Może dostał
długo oczekiwany bilet do teatru? A może spełniło się jego marzenie o jeździe na koniu?
– Cześć! Nie uwierzysz, co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.
– Opowiedz.
– W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny
z dwóch różnych szkół. Byłem bardzo blisko i mogłem obserwować każdy ruch zawodników!
– To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało –
odpowiedziała Ada.
– Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, na której siedzieli zawodnicy rezerwowi. I całe szczęście,
bo bramkarz skręcił nogę w kostce i trzeba go było zastąpić. Wyobraź sobie, że nagle ktoś
kopnął piłkę, a ja ją złapałem!
– Ojej! Zostałeś bramkarzem?
– Nie. Po prostu piłka wypadła poza boisko i leciała prosto na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem
z powrotem jednemu z napastników.
– Brawo!
– A wtedy on na mnie nakrzyczał…
– Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada.
– Niestety, nie. Powiedział, żebym się stamtąd wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego koledzy
się śmiali i słyszałem, jak mówią o mnie „krasnal na wózku”.
– Prawdziwi sportowcy się tak nie zachowują! – zezłościła się Ada.
– Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy
śmiali się z moich butów. Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja przecież nie mogę
chodzić wcale… Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.
– Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśliwego,
a ta historia jest smutna – stwierdziła Ada.
– Bo jeszcze wszystkiego ci nie opowiedziałem! – uśmiechnął się Franek. – Potem wydarzyło
się coś wspaniałego!
Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej:
– Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż
mecz rozgrywał się dalej. Kiedy odjeżdżałem, usłyszałem dźwięk gwizdka. Kapitan drużyny
przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili
dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „Jako kapitan Niebieskich chciałem cię przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami”. I wtedy
każdy z piłkarzy podszedł do mnie i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak
mam na imię i co mi właściwie dolega.
– To dobrze, bo już chciałam się wybrać z Olkiem na to boisko i im dokopać! – powiedziała
stanowczo Ada.
– Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.
– Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję, to potrafię kopnąć tak mocno jak stąd do
Krakowa!
– To szkoda, że cię tam nie było – zaśmiał się chłopiec.
Franek opowiedział Adzie ciąg dalszy tej historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec
doskonale zna zasady gry w piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zaproponowali
Frankowi, żeby został sędzią, dali mu gwizdek i posadzili na honorowym miejscu,
z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie obserwował grę,
dawał sygnały zawodnikom, a nawet zadecydował o jednym rzucie karnym. Okazało się, że
jest bardzo dobrym i uważnym sędzią i nikt nie powiedział o nim „sędzia kalosz”, czyli taki, który
się nie zna na grze i ciągle się myli.
– I wiesz, co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek. – Powiedzieli,
że skoro mam niesprawne nogi i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce
i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto prowadzi drużynę koszykarską dla zawodników
na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest nie dla mnie.
– Piłka jest dla wszystkich! – powiedziała Ada. – Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszykówki.
Ty będziesz najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.
2. Rozmowa na temat opowiadania.
−Co śniło się Frankowi?
−O czym opowiadał Adzie?
− Jak zachowywali się chłopcy?
−Co zrobił ich kapitan?
−Kim został Franek na meczu?
−Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?
− Co będzie ćwiczył Franek?
−Jak oceniasz zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?
3. Ćwiczenie w czytaniu.
Książka (s. 82–83)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=84
Dziecko czyta tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce.
4. Wyjaśnienie pojęcia tolerancja.
Tolerancja oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem
cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania, choćby były
całkowicie odmienne od własnych albo zupełnie z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana
tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia.
Rodzic pyta:
− Czy chłopcy byli tolerancyjni?
− Czy znasz inne przypadki braku tolerancji? (Wyśmiewanie się z ludzi o innym kolorze skóry,
innego wyznania…).
−Czy należy wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, jeździ na wózku…?
5. Ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne i słuchowe, na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty
Skorek Dni tygodnia.
Jakie nazwy dni
tygodnia znamy?
Czy wszystkie nazwy
dni pamiętamy?
Jeśli ktoś lubi
takie zadania,
niech się zabiera
do wyliczania.
Powietrza dużo
buzią nabiera
i na wydechu
niech dni wymienia:
− poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie.
− Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek,
piątek, sobota, niedziela.*
***W miejscach oznaczonych * dziecko powtarza za rodzicem – na jednym wydechu – nazwy dni
tygodnia.
6. Ćwiczenia ruchowe – naśladowanie chodzenia po różnym podłożu i w różnych warunkach.
Dziecko naśladuje chodzenie, np.
− po piasku,
− po kamieniach,
− gdy wieje mocny wiatr,
−przez rwący strumyk,
−po głębokim śniegu


28.05.2020r. (czwartek)
Temat dnia: Wokół mamy i taty
1. Ćwiczenia z liczeniem w podskokach.
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg
2. Wiersz „Mama i tata” J.Kaczanowskiej.
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
3. Rozmowa dotycząca wiersza.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
-O jakich osobach była mowa w wierszu?
-Kim dla dzieci są mama i tata?
-Za co kochamy mamę i tatę?
-Co robimy z rodzicami?
-Za co dzieci dziękują rodzicom?
4. Rymy-zabawa dydaktyczna.
Podawanie rymów do słów: mama, tata.
Mama – rama, gama, tama, dama, lama…
Tata – wata, data, chata, łata, mata…
5. Rebusy fonetyczne- „Członkowie rodziny”
Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach przedmiotów, roślin, zwierząt; dokonanie ich syntezy po wypowiedzeniu ich kolejno przez rodzica i odgadniecie członków rodziny.
Maska, arbuz, mydło, antena – Mama
Torba, autobus, taczki, ananas- Tata
Buda, rower, antena, teczka- Brat
6.„Co się dzieje w domu?”– zabawa dydaktyczno-matematyczna, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10.
Drodzy Rodzice, do zabawy użyjcie przedmiotów z kuchni ,np. kubków, talerzy ,sztućców. Niech dziecko posegreguje osobno łyżki ,osobno widelce, przeliczy ile jest elementów w zbiorze. Następnie niech zrobi to samo np. ze szklankami i z kubkami. Niech dziecko wskaże czego jest więcej, mniej a może równo?
7.Rozmowa na temat słowa serce.
Wycięty z czerwonego kartonu kształt ludzkiego serca.
Rodzic pokazuje dziecku serduszko wycięte z czerwonego kartonu i pyta:
− Z czym kojarzy Ci się wam ten kształt?
− Czym jest serce?
*Serce jest mięśniem wielkości pięści. Jego szersza część skierowana jest ku górze, węższa
ku dołowi. Dzięki sercu w naszym ciele może krążyć krew.
− Do czego ludziom potrzebne jest serce?
−Czy tylko ludzie mają serca?
−Czy znasz jakieś przysłowia o sercu?
Np.:
Co w sercu to na języku.
Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal.
Serce nie sługa, nie zna co to pany.


27.05.2020r. (środa)
Temat dnia: Zawody naszych rodziców.
1. Poranna gimnastyka.
Otwórz pudełko i wykonaj poprawnie ćwiczenie.
https://wordwall.net/pl/resource/1171475/wychowanie-fizyczne/%C4%87wiczenia-ruchowe
2. Utrwalanie znajomości wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
3. Przeliczanie wyrazów w zdaniach.
Rodzic odczytuje zdania , a dziecko liczy w nich słowa i podaje ich liczbę.
-Mama to mój największy skarb. (5)
-Niech tata żyje sto lat! (5)
-Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)
-Mamo, tato kocham was. (4)
3. Zabawy z czytaniem.
https://wordwall.net/pl/resource/2422239/polski/rodzina
4. „Kim jest moja mama, kim jest mój tata?”
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wykonywanego zawodu, ale również może opowiedzieć o innych zawodach. Dziecko może też narysować kredkami rodziców wykonujących swój zawód.
5.Rozwiązywanie zagadek-zawody.
https://www.youtube.com/watch?v=hjDKoBQYr7U&feature=youtu.be
6. „Mamo, tato! Zgadnij, kim będę” – zabawa w kalambury.
Dziecko pokazuje jakiś wybrany zawód poprzez ruch, gest i mimikę.
7. Rozwiązywanie kart pracy (załączniki).
8.Laurka dla mamy i taty-ćwiczenia plastyczne.
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
wyprawka, karta 24 (załącznik), klej, nożyczki, kartka z bloku technicznego w
jasnym kolorze formatu A4, naklejka(załącznik)
*Składanie kartki z bloku technicznego na pół, tak aby powstała laurka.
*Wycinanie z karty gotowych elementów.
*Składanie gotowych elementów i naklejanie ich na kartce według instrukcji, tak aby kwiaty
znalazły się w wazonie.
*Dziecko odczytuje napis: Kwiaty dla Mamy i Taty. Przykleja go na pierwszej
stronie laurki.


26.05.2020r. (wtorek)
Temat dnia: Moja rodzina
1. Oglądanie filmu „Moja rodzina”.
https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY
*Spróbujcie dokończyć rozpoczęte zdanie:
Rodzina to ……
– Ile osób liczy Wasza rodzina ?
– Co robicie razem w rodzinie ?
– Z czym kojarzy się wam słowo „dom” ?
2.Test niedokończonych zdań „Znam moją rodzinę”.
Rodzic zadaje pytania – dziecko odpowiada.
Mama Twojej mamy to Twoja – babcia
Tata Twojego taty to Twój – dziadek
Córka Twoich rodziców to Twoja – siostra
Syn Twoich rodziców to Twój – brat
Siostra Twojej mamy to Twoja – ciocia
Brat Twojej mamy to Twój – wujek
Córka Twojej babci to Twoja – mama lub ciocia
Syn Twojej babci to Twój – tata lub wujek
Żona Twojego dziadka to Twoja – babcia
Mąż Twojej babci to Twój – dziadek
Żona Twojego taty to Twoja – mama
Mąż Twojej mamy to Twój – tata
Mama Twojej babci to Twoja – prababcia
3.Zabawa rytmiczna „Imiona naszych bliskich”.
Mama wymienia z podziałem na sylaby nazwy poszczególnych członków rodziny, a dziecko podaje ich imiona z podziałem całego zdania na sylaby:
ma – ma – Mo – ja ma – ma ma na i–mię …… .
ta – ta – Mój ta – ta ma na
i – mię …….. .
sio – stra – Mo – ja sio – stra ma na i – mię …….
brat – Mój brat ma na i – mię …. .
bab – cia – Mo – ja bab – cia ma na i – mię ……
dzia – dek – Mój dzia – dek ma na
i – mię …..
4. Zabawa matematyczna kształtująca umiejętność dodawania -Płytki domino
https://szaloneliczby.pl/plytki-domino/
5. Rozwiązywanie kart pracy. (załącznik)
6. Puzzle interaktywne- Rodzina.
https://view.genial.ly/5ec02a6e32a04c0d96b72bf8
Przedszkolowo.pl logo